Zakończyło się nasuwanie mostu nad rzeką Raba koło Bochni. Pięć przęseł, każde o długości ok. 26 m i wadze ponad 50 t, połączyło oba brzegi rzeki. To jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań związanych z modernizacją trasy Kraków – Rzeszów.
Przebudowa mostu na Rabie to jedno z ważniejszych zadań na odcinku Podłęże – Bochnia wchodzącym w skład inwestycji obejmującej modernizację trasy kolejowej Kraków – Rzeszów. Montaż i zabudowa konstrukcji stalowej przęseł mostu został przeprowadzony metodą nasuwania w pięciu etapach. Każde przęsło składało się z czterech dźwigarów, które przed nasuwaniem były łączone ze sobą poprzez spawanie na platformie startowej. Stalowa konstrukcja była wysuwana w kierunku przyczółka znajdującego się na brzegu rzeki od strony Bochni przy pomocy siłowników hydraulicznych, które pchały ją po łożyskach ślizgowych. Łączona długość wszystkich przęseł w jednym torze wynosi 131,5 m. Na nasuniętych przęsłach będzie zabudowane koryto balastowe, w którym ułożony zostanie tor na podsypce tłuczniowej. Na starym obiekcie tor zbudowany był w sposób wykluczający prowadzenie ruchu pociągów z prędkością 160 km/h, a tak prędkość docelowo będzie obowiązywała na trasie Kraków – Rzeszów.
Obecnie na odcinku Podłęże – Bochnia, liczącym ponad 20 km długości, prowadzone są prace na wszystkich trzech stacjach (Podłęże, Kłaj, Bochnia) i 2 szlakach (Podłęże – Kłaj i Kłaj – Bochnia). Na stacji Bochnia trwa budowa nowego przejścia podziemnego, które, w przeciwieństwie do dawnego przejścia, nie tylko będzie wykorzystywane jako dojście z budynku stacyjnego do peronów, ale stanowić będzie dodatkowe połączenie dwóch części miasta podzielonych linią kolejową. Nowe przejście podziemne będzie całkowicie dostosowane dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, dzięki zastosowaniu wind. Budowane perony będą miały większą wysokość niż obecne (55 cm wobec 30 cm), co ułatwi wsiadanie i wysiadanie podróżnym.
Przebudowa stacji Bochnia poprawi także funkcjonalność układu komunikacyjnego miasta. Nowe i zmodernizowane wiadukty będą wyższe i szersze – na przykład w ciągu ulicy Krzeczowskiej powstanie nowy wiadukt, który zastąpi przejazd kolejowy. Zmodernizowany wiadukt w ciągu ul. Wodociągowej będzie niemal dwa razy wyższy od istniejącego obiektu – będzie wysoki na 7,00 m i szeroki na 3,50 m (obecne wymiary to 3,80 m i 2,65 m) Zasadnicza poprawa nastąpi na wiadukcie w ciągu ul. Majora-Bacy, gdzie wiadukt zostanie podwyższony z 1,80 m do 3,50 m. Dotychczasowy obiekt w ciągu ul. Wygoda, pod którym odbywa się ruch wahadłowy pojazdów o wysokości nie większej niż 2,50 m będzie powiększony, tak że równocześnie pod linią kolejową będą mogły przejeżdżać samochody w obu kierunkach (nowy wiadukt będzie miał światło wysokie na 6,00 m i szerokie na 3,50 m). Rewolucja komunikacyjna nastąpi w ciągu ul. Krzeczowskiej, gdzie po wybudowaniu wiaduktu kolejowego znikną tworzące się korki.
Modernizacja linii kolejowej E30, łączącej Kraków z Rzeszowem przez Bochnię, Tarnów i Dębicę jest jedną z największych inwestycji realizowanych obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W ramach prowadzonych prac zostanie przebudowane i wybudowane łącznie 138 wiaduktów, mostów i estakad. Projekt modernizacji zakłada również przebudowę układów torowych na 16 stacjach. Prowadzone prace pozwolą na podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich do 160 km/h. Dzięki tej inwestycji szybciej pojadą również pociągi towarowe – 120 km/h. Czas przejazdu najszybszym pociągiem między Krakowem a Rzeszowem wyniesie około godziny i 20 minut.
Koszt modernizacji linii kolejowej E30/C-E30, odcinek Kraków – Rzeszów etap III POIiŚ 7.1-30, wyniesie ok. 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to ok. 1,9 mld zł. Zakończenie całej modernizacji przewidywane jest w 2015 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.