Firma Kärcher rusza w Polskę. W trzy tygodnie planuje odwiedzić trzy miasta – Kołobrzeg, Warszawę i Kraków. W każdym z tych miast odbędzie się m.in. wielkie sprzątanie popularnej wśród mieszkańców przestrzeni oraz akcja edukacyjna na temat ekologii i wpływu zanieczyszczeń na zdrowie. Projekt realizowany jest pod hasłem „czysta przestrzeń-wspólna sprawa”.
Kärcher od lat działa na rzecz społeczności lokalnych małych i dużych miast na całym świecie. W ramach prowadzonych przez firmę akcji kompetencyjnych regularnie czyszczone są popularne miejsca oraz zabytkowe obiekty, ważne dla światowego dziedzictwa.
W ten sposób wyczyszczono już m.in. pomnik Chrystusa w Rio de Janeiro, Bramę Brandenburską w Berlinie, wyrzeźbione głowy amerykańskich prezydentów na górze Rushmore w USA czy starożytne Kolosy Memnona w Tebach. Także w Polsce Kärcher przeprowadził już kilka podobnych akcji, „szorując” m.in. gotycką Wieżę Ratuszową na Rynku Głównym w Krakowie.
Projekt o nazwie „czysta przestrzeń – wspólna sprawa” to pierwsze przedsięwzięcie o charakterze ekologiczno-prozdrowotnym polskiego oddziału firmy Kärcher.
– Realizując ten projekt chcemy pokazać mieszkańcom miast, ale także turystom, jak bardzo czystość popularnych deptaków, skwerów czy parków, gdzie każdego dnia wypoczywamy, spacerujemy, bawimy się, zależy od nas samych, od naszej codziennej postawy i zachowania w tych miejscach – mówi Magdalena Kwoka, specjalista ds. mediów, badań i analizy rynku firmy Kärcher. – Jednocześnie zależy nam na tym, aby każdy mieszkaniec i każdy turysta zrozumiał, jak wiele wysiłku wymaga codzienne dbanie o miasto, a także jak ważna w tym procesie jest rola każdego z nas i całej wspólnoty. Realizując projekt będziemy chcieli namówić społeczność lokalną do bardziej odpowiedzialnego zachowania i większej troski o wspólne dobro.
Pomóc ma w tym seria aktywności, które towarzyszą akcji. W każdym z miast Kärcher we współpracy z włodarzami miasta oraz służbami komunalnymi zrealizuje m.in. wielkie sprzątanie. Specjalnie sprowadzone maszyny przez blisko 10 godzin będą czyścić popularne deptaki – w Kołobrzegu będzie to deptak prowadzący na molo, w Warszawie i Krakowie – bulwary Wisły. Akcji sprzątania będą mogli przyglądać się mieszkańcy. Deptaki celowo nie zostaną zamknięte na czas sprzątania. Powód?
– Oczywiście wielkim sprzątaniem chcemy pomóc miastu w walce z codziennymi zabrudzeniami, tak jak robimy to na całym świecie. Zależy nam także na tym, aby każdy mieszkaniec i turysta zobaczył, jak duże zaangażowanie jest potrzebne, aby usunąć np. setki zeschniętych gum do żucia czy plamy po kebabach. Ma to być więc nietypowa lekcja odpowiedzialności za to, co wspólne – wyjaśnia Magdalena Kwoka.
Kärcher chce zwrócić także uwagę na problem wpływu zanieczyszczeń na zdrowie. W tym celu do akcji sprzątania włączone zostaną specjalne maszyny, które pokażą, jak przy pomocy codziennego serwisu sprzątającego można ograniczyć w mieście szkodliwą dla zdrowia emisję wtórną pyłów PM2,5 i PM10 pochodzących np. ze ścierających się opon czy transportu odpadów budowlanych.
O wpływie zanieczyszczeń na zdrowie mieszkańcy porozmawiają natomiast w specjalnej strefie edukacyjnej, towarzyszącej każdemu etapowi akcji. Będzie można w niej m.in. wykonać bezpłatne badania spirometryczne, sprawdzające, czy nie chorujemy na astmę lub przewlekłą obturacyjną chorobę płuc (POChP) – schorzenia potęgowane przez zanieczyszczenia.
W czasie akcji rozdawane będą także m.in. maseczki antysmogowe oraz specjalnie opracowany przewodnik, z którego można dowiedzieć się, jak troszczyć się o środowisko każdego dnia, jak postępować odpowiedzialnie w miejskiej przestrzeni czy w jaki sposób uchronić się przed zgubnym wpływem smogu.
Organizatorzy nie zapomnieli także o najmłodszych, a zwłaszcza o przedszkolakach i uczniach lokalnych szkół podstawowych. Dla nich przygotowano interaktywne warsztaty prowadzone przez prawdziwych naukowców. Będzie można na nich dowiedzieć się m.in. jak powstaje smog, jak wyglądają zanieczyszczenia powietrza i w jaki sposób z nimi walczyć.
Projekt realizowany będzie od września do października. W taki nietypowy sposób firma chce zaznaczyć 25 lat obecności na polskim rynku.
Źródło: Kärcher