Jednym z głównych składników papy jest masa bitumiczna. Od jej jakości i składu zależą właściwości papy oraz sposób jej wykorzystania. Masa bitumiczna pap asfaltowych składa się z bitumu tradycyjnego, oksydowanego, z dodatkiem SBS, modyfikowanego elastomerem SBS (styren-butadien-styren) lub plastomerem APP (ataktyczny polipropylen). O ile różnice między charakterystyką pap tradycyjnych, oksydowanych i modyfikowanych SBS lub APP są powszechnie znane, o tyle różnice między papami modyfikowanymi SBS a tymi z dodatkiem SBS już nie do końca.
Najłatwiejszym sposobem na rozróżnienie rodzaju masy bitumicznej jest porównanie wytrzymałości papy w skrajnych temperaturach. Na tę właściwość zawartość modyfikatora SBS ma największy wpływ. Im mniejsza amplituda temperatur, tym mniejsza zawartość modyfikatora. Innymi słowy, papy z dodatkiem SBS mają słabszą odporność na uszkodzenia mechaniczne i warunki atmosferyczne, a co za tym idzie krótszą żywotność. Papa wierzchniego krycia z dodatkiem SBS ma giętkość określoną na poziomie ≤ 5oC, a papa modyfikowana SBS rzadko ma punkt giętkości w niskich temperaturach wyższy niż –10oC. Zazwyczaj jest to giętkość rzędu ≤ –20oC. Drugą wartością, która ułatwia porównanie, jest temperatura mięknięcia – dla pap z dodatkiem SBS wynosi ona ≥ 80oC, a dla pap modyfikowanych SBS ≥100oC.
Powyższe właściwości determinują sposób stosowania pap. Papy z dodatkiem SBS mogą być wykorzystywane do remontów starych pokryć oraz na nowych pokryciach wykonywanych w korzystnych warunkach atmosferycznych. Jeżeli mamy do wykonania wielkopowierzchniowe pokrycie w niskich temperaturach, korzystniej jest zastosować materiał modyfikowany SBS. Praca w niskich temperaturach jest zdecydowanie łatwiejsza, a okres gwarancji dłuższy, dzięki czemu okres eksploatacji również będzie dłuższy niż w przypadku pokrycia z dodatkiem SBS.
Małgorzata Bęza
Manager ds. inwestycji
TechnoNICOL Polska