Ponad 600 milionów złotych będzie kosztowała rozbudowa infrastruktury lotniczej Katowice Airport. Realizację programu inwestycyjnego zaplanowano do 2025 roku. Jak wyglądają plany rozbudowy i harmonogram prac?
Inwestycje w Katowice Airport nadzoruje i koordynuje zarządzające lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA. Planowany rozwój infrastruktury obejmie obszar obsługi ruchu pasażerskiego, transportu towarów, obsługi technicznej samolotów oraz bazę paliw.
Ruch pasażerski w Katowice Airport
W obszarze związanym z obsługą ruchu pasażerskiego zrealizowanych będzie kilka projektów. W lipcu 2019 r. do użytku oddana została nowa, samoobsługowa strefa wyjazdowa z parkingu P1, który znajduje się przed terminalami pasażerskimi. Do końca sierpnia 2019 r. udostępnione zostanie 660 nowych miejsc parkingowych na parkingu P1. Dzięki temu liczba miejsc postojowych na parkingu przed terminalami pasażerskimi wzrośnie do 2 160. Łącznie, wliczając to miejsca na pozostałych parkingach należących do portu, dostępnych będzie ok. 6 700 miejsc parkingowych.
Fot. Robert Neumann
We wrześniu 2019 r. rozpocznie się projekt przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego B. Dzięki tej inwestycji powierzchnia obiektu wzrośnie o 40%. Zwiększy się liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28, stanowisk kontroli bezpieczeństwa z 6 do 8 i bramek do boardingu z 10 do 16. Po zakończeniu projektu łączna powierzchnia terminali pasażerskich wzrośnie z 29 tys. m2 do 34 tys. m2, a przepustowość z 6 do 8 mln pasażerów rocznie. Zakończenie inwestycji planowane jest na drugi kwartał 2021 roku.
Przygotowywana jest koncepcji zagospodarowania centralnej części portu. W dokumencie określona zostanie wielkość i lokalizacja nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim – nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów (w tym wielopoziomowego) oraz drugim hotelem i biurowcem. Przeprowadzone analizy pozwolą podjąć decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej.
Zobacz też: Centralny Port Komunikacyjny – koncepcje architektoniczne. WIZUALIZACJE
Ruch cargo w Katowice Airport
W południowo-wschodniej części lotniska, przed oddanym do użytku w maju 2016 roku nowym terminalem cargo o powierzchni 12 tys. m2, trwa drugi etap rozbudowy płyty postojowej samolotów towarowych. Płyta powiększana jest na wschód o cztery stanowiska postojowe dla samolotów kodu C, czyli np. dla Airbusa A320, czy też Boeinga 737-800. Zakończenie inwestycji planowane jest w IV kwartale 2019 r. Dzięki realizacji tego projektu liczba stanowisk postojowych na płycie cargo wzrośnie do 10. Ogółem w Pyrzowicach dostępnych będzie 36 stanowisk dla samolotów kodu C.
Jak będzie rozbudowana baza techniczna Katowice Airport?
W Katowice Airport funkcjonuje baza do obsługi technicznej samolotów. Aktualnie są to dwa hangary o łącznej powierzchni 13 tys. m2 i kubaturze 165 tys. m3. W oparciu o tę infrastrukturę usługi w obszarze obsługi technicznej prowadzą tutaj Linetech Aircraft Maintenance i LS Technics. Pierwszym etapem rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów będzie budowa płyty postojowej samolotów (pps) przed gruntami przeznaczonymi pod dwa nowe hangary. Inwestycja rozpocznie się w IV kwartale 2019 r. Dzięki niej, znajdująca się w zachodniej części portu pps 1 zostanie połączona ze wschodnią pps 3. W ramach przedsięwzięcia powstanie 9 nowych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C. Po zakończeniu tego projektu w Katowice Airport jednocześnie będzie mogło parkować 45 samolotów kodu C. Równolegle z realizacją tego projektu trwają uzgodnienia finansowo – techniczne z podmiotami zainteresowanymi wynajmem nowych hangarów. Budowa pierwszego z nich powinna rozpocząć się w 2021 roku. Bezpośrednio przy strefie hangarowej trwa budowa centralnej wartowni. Obiekt o powierzchni 1 000 m2, z dwoma śluzami do kontroli bezpieczeństwa pojazdów, pozwoli usprawnić proces kontroli osób wykonujących obowiązki służbowe w strefie zastrzeżonej.
Fot. Robert Neumann
Baza paliwowa w Katowice Airport
Lotnisko Katowice to jedna z największych baz linii lotniczych w Polsce. W szczycie sezonu stacjonuje tutaj do 30 samolotów przewoźników regularnych, czarterowych i cargo. Stąd duże zapotrzebowanie na paliwo lotnicze. Pod względem wolumenu sprzedawanej kerozyny, w gronie czternastu polskich lotnisk użytku publicznego, Pyrzowice są na drugim miejscu, za Lotniskiem Chopina w Warszawie. Pod koniec 2018 roku GTL SA kupiło od Agencji Mienia Wojskowego działkę zlokalizowaną w południowo-wschodniej części portu, na której powstanie infrastruktura bazy paliwowej. Trwają formalne przygotowania do rozpoczęcia inwestycji. GTL SA ogłosiło m.in. przetarg na wybór operatora bazy. Docelowo obok bazy paliwowej powstanie także nowa baza działów: „Transportu” i „Eksploatacji lotniska”, które odpowiadają m.in. za utrzymanie nawierzchni lotniskowych w okresie zimowym. Projekt zakłada budowę budynku biurowo-socjalnego oraz garaży wraz z placem manewrowym.
Fot. Robert Neumann
Na terenie portu inwestują również partnerzy GTL SA. We wrześniu 2018 roku uruchomiony został Hotel Moxy (marka sieci Marriott). Inwestorem i zarządzającym obiektem jest Polski Holding Hotelowy. Ponadto dwa projekty w Pyrzowicach prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Trwa wyposażanie w niezbędne urządzenia nowej wieży kontroli lotniska. Razem z GTL SA Agencja realizuje też przedsięwzięcie „uzbrojenia” podejścia do pasa 09 drogi startowej Katowice Airport w system ILS CAT I. Realizacja tego zadania sprawi, że pyrzowickie lotnisko będzie pierwszym portem w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA Oddział w Pyrzowicach
Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowice” w Pyrzowicach
Sprawdź też: Plan Generalny dla Kraków Airport