Dworzec Stalowa Wola Rozwadów po remoncie

11.09.2023

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów został udostępniony pasażerom. Dzięki modernizacji przywrócono historyczny wygląd obiektu i unowocześniono go.

 

Dworzec Stalowa Wola

 

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów wybudowano w związku z uruchomieniem 30 października 1887 r. linii kolejowej na trasie z Dębicy do Rozwadowa, z odgałęzieniem do Nadbrzezia. Okazały budynek dworca kolejowego charakteryzował się dwoma ryzalitami od frontu i niewielką przybudówką od strony północnej. W listopadzie 1899 r. Rozwadów połączony został linią kolejową z Przeworskiem i wówczas budynek dworca rozbudowany został w kierunku północno-zachodnim. Drugi segment dworca połączono ze starszym budynkiem parterowym łącznikiem, a całość utrzymano w jednolitej stylistyce architektonicznej.

Obecnie dworzec Stalowa Wola Rozwadów stanowi jeden budynek, który przeszedł kompleksową przebudowę z zachowaniem jego walorów historycznych. Renowacji poddana została m.in. elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, m.in. gzymsami czy opaskami dookoła okien i drzwi. Na elewacji pojawiły się przestrzenne, podświetlane napisy „Stalowa Wola Rozwadów” z logotypem Polskich Kolei Państwowych S.A. Na elewacji południowo-wschodniej odtworzony został także historyczny napis „Rozwadów”.

Na parterze północnej części budynku znajduje się poczekalnia wyposażona w ergonomiczne ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Znalazło się tu także pomieszczenie kasy biletowej, toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Tuż nad przestrzenią obsługi podróżnych, na pierwszym piętrze, znajdują się pomieszczenia dla spółek kolejowych i posterunek Straży Ochrony Kolei. Pozostałe przestrzenie na parterze i piętrze zajmują lokale na wynajem.

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów został także przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, m.in. wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca czy windy.

W budynku i jego otoczeniu pojawiło się nowoczesne oraz energooszczędne oświetlenie LED z automatyką sterującą. Energia cieplna będzie produkowana za pomocą niskoemisyjnych kotłów gazowych. Dodatkowo ogrzewanie dworca wesprze wentylacja z odzyskiem ciepła. Z kolei, żeby uniknąć jego strat została zamontowana nowa stolarka okienna i drzwiowa oraz kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Dworzec wyposażono również w system BMS zarządzającym instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizującym zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody. Na dworcu i w jego otoczeniu zainstalowane zostały nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

W otoczeniu dworca wymieniono chodniki oraz wytyczono miejsca postojowe, a także uporządkowano tereny zielone. Wybudowano wiatę rowerową dla 16 jednośladów. Na dotychczasowym miejscu pozostał pomnik w formie ośki kolejowej.

Koszt przebudowy dworca Stalowa Wola Rozwadów wyniósł ok. 15,3 mln zł brutto. Wykonawcą dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych było konsorcjum firm TEXOM sp. z o.o. i AJ Profibud sp. z o.o. sp.k. Inwestycja zrealizowana została w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Źródło: PKP S.A.

 

Przeczytaj też:

Dworzec kolejowy Bydgoszcz Zachód zmodernizowany

Gdańsk Główny otwarty

Dworzec kolejowy w Sochaczewie zmodernizowany

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in