Domy na warszawskim osiedlu Ludna odzyskują elegancki wygląd, a ich mieszkańcom poprawia się komfort życia. Trwa docieplenie budynków z wykorzystaniem rozwiązania Dryvit Outsulation. Wybrany do wykończenia ścian dekoracyjny system Ultra-Tex pozwala odtworzyć pierwotną fakturę ceglanego muru. W taki sposób Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Torwar realizuje projekt rewitalizacji osiedla.
Domy na warszawskim osiedlu Ludna odzyskują elegancki wygląd, a ich mieszkańcom poprawia się komfort życia. Trwa docieplenie budynków z wykorzystaniem rozwiązania Dryvit Outsulation. Wybrany do wykończenia ścian dekoracyjny system Ultra-Tex pozwala odtworzyć pierwotną fakturę ceglanego muru. W taki sposób Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Torwar realizuje projekt rewitalizacji osiedla.
Przywrócić świetność sprzed pół wieku
Dziesięciokondygnacyjne bloki w rejonie ulic Okrąg i Wilanowska, w śródmieściu Warszawy zbudowano w latach 60. Murowane domy z wapienno-piaskowej silikatowej cegły posiadały tradycyjne, typowe dla tego okresu proste formy architektoniczne. Z biegiem lat elewacje straciły swój pierwotny elegancki wygląd.
Ludna przed rewitalizacją.
Fot. Omega Communication
Ludna przed rewitalizacją.
Fot. Omega Communication
– Chcieliśmy, by budynki znowu wyglądały jak nowe. Zdecydowaliśmy się na docieplenie domów oraz odtworzenie elewacji w nowoczesnej technologii, ale z zachowaniem charakterystycznego wyglądu ceglanego muru. Wybraliśmy metodę Dryvit Outsulation, z zastosowaniem specjalnych szablonów w systemie Ultra-Tex, dzięki którym uzyskuje się na tynku rysunek wiązania cegieł – mówi Jacek Sadowski, wiceprezes ds. inwestycji i remontów spółdzielni Torwar.
Ludna po rewitalizacji.
Fot. Omega Communication
Ludna po rewitalizacji.
Fot. Omega Communication
Szlachetny wygląd
Spółdzielnia zamówiła projekt architektoniczny docieplenia i odnowienia budynków w Autorskiej Pracowni Architektury Kuryłowicz & Associates.
Według założeń, nowy wystrój fasad miał być spójny z dotychczasowym wizerunkiem osiedla. – Podstawowym zamysłem było odtworzenie kompozycji istniejących elewacji. Chcieliśmy zachować wizerunek nietynkowanego muru, z oryginalnym wiązaniem cegieł – wyjaśnia autor projektu, architekt Tomasz Gientka z pracowni Kuryłowicz & Associates.
W realizacji zastosowano trzy rodzaje faktur i kolorów tynku, dobranych z palety dekoracyjnych tynków zewnętrznych Ultra-Tex. – Wybraliśmy zestaw trzech podstawowych barw, w podobnym układzie nasycenia i proporcji poszczególnych płaszczyzn, lecz innych niż pierwotne odcienie. W efekcie elewacje zyskały szlachetny bezpretensjonalny wygląd – podkreśla arch. Tomasz Gientka.
Łatwa instalacja
Projekt rewitalizacji cegły silikonowej na osiedlu Ludna obejmuje dziewięć budynków. Fasada każdego z nich ma powierzchnię 2000 m2.
Wysoka jakość
Dryvit Outsulation to metoda ocieplania ścian zewnętrznych na styropianie, na płytach o grubości do 25 cm. Mocowany jest do podłoża za pomocą kleju i kołków.
System składa się z zaprawy klejącej, warstwy bazowej z zatopioną siatką wzmacniającą z włókna szklanego oraz tynku akrylowego lub silikonowego. Jest bardzo trwały, wysoce odporny na uszkodzenia, ścieranie, zabrudzenia i zazielenienia oraz promieniowanie UV.
Ultra-Tex to dekoracyjna masa tynkarska, która pozwala nadać elewacji wygląd muru z cegły, kamienia, kostki, płytek i innych naturalnych materiałów. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu odpowiedniego rodzaju szablonu nakładanego na warstwę tynku oraz materiałów akrylowych, opartych na 100 proc. polimeru akrylu.
Na system składają się: zaprawa klejąca, warstwa bazowa, akrylowy podkład fugujący oraz tynk akrylowy. Ultra-Tex ma podwyższoną odporność na algi i grzyby oraz wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne i promieniowanie UV.
Szablony do tynków Ultra-Tex to technologia własna Dryvit Systems, opracowana w Stanach Zjednoczonych. – Wykorzystanie szablonów do nadania elewacji wyglądu muru z cegły czy kamienia bardzo przyspiesza prace i obniża koszty inwestycji. Jest atrakcyjną alternatywą dla elewacji z naturalnych materiałów – podkreśla Dariusz Adamski, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Dryvit Systems.
Źródło: Omega Communication