Od dziś obwodnica Gorzowa Wlkp. funkcjonuje w przekroju dwujezdniowym. Do ruchu została oddana jej druga jezdnia. Pełną funkcjonalność mają również wszystkie węzły. To oznacza zakończenie III etapu budowy obwodnicy Gorzowa Wlkp. w ciągu drogi ekspresowej S3.
Druga jezdnia poprowadzona została równolegle do istniejącej. Co za tym idzie również obiekty, w tym nowy most na Warcie, powstawały bliźniaczo. Nowością jest pełna dostępność węzła na ul. Kostrzyńskiej. Do tej pory relacje na nim były ograniczone. Można było zjechać do Gorzowa i z niego wyjechać tylko od strony Zielonej Góry. Nie było relacji w kierunku na Szczecin. Po przebudowie ruch odbywa się w obu kierunkach. Pojawiła się również kładka dla pieszych w ciągu ulicy Małyszyńskiej, której do tej pory nie było.
Prace budowlane ruszyły we wrześniu 2014 r. Pierwotnie, zgodnie z podpisaną umową, termin oddania przypadał na kwiecień 2017 r. Jednak ze względu na konieczność wydłużenia czasu na realizację z powodu trudności, jakie pojawiły się podczas budowy, podpisany został aneks z terminem oddania drogi do użytkowania w październiku tego roku. Wartość inwestycji o to prawie 300 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Zachodnia Obwodnica Gorzowa Wlkp. – Trasa Zgody (fot. Stiopa/Wikipedia)
Zakres zadania obejmował m.in.:
– budowę odcinka drogi ekspresowej klasy S (druga jezdnia obwodnicy Gorzowa Wlkp.) o długości 11,250 km;
– budowę i przebudowę łącznic 3 węzłów drogowych;
– przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową DW132, DW130;
– budowę 3 rond i ścieżki pieszo-rowerowej;
– budowę 18 dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny;
– budowę 11 obiektów inżynierskich, w tym: mostu nad rzeką Wartą o długości 709 m, kładki dla pieszych w ciągu ulicy Małyszyńskiej, 6 wiaduktów, 3 przejazdów gospodarczych;
– budowę systemu odwodnienia korpusu drogowego ( przepusty, rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, przepompownie i inne);
– budowę urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, przepusty ekologiczne – wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń ozdobną i izolacyjną;
– budowę sieci teletechnicznej;
– budowę i przebudowę oświetlenie drogowego wraz z zasilaniem;
– przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, w tym sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych, sieci wodociągowych i gazowych, kanalizacji deszczowej oraz sanitarnej.
Obwodnica w liczbach
Wykonano:
– roboty ziemne, wykopy – 450,72 tys. m3
– roboty ziemne, nasypy – 805,76 tys. m3
– nawierzchni bitumicznej (warstwa ścieralna) – 332,08 tys. m2
– nawierzchni gruntowych – 9,17 tys. m2
– oznakowania poziomego – 19,18 tys. m2
– ogrodzenia drogowego – 16,59 tys. m2
– kolumn SDC – 46,91 tys. mb
– gwoździ gruntowych – 8,63 tys. mb
– iniekcji rozpierającej – 12,58 tys. mb
– barier ochronnych – 33,15 tys. mb
Wbudowano:
– beton konstrukcyjny – 19,78 tys. m3
– stal zbrojeniową – 3,45 tys. ton
– stal konstrukcyjną – 2,79 tys. ton
– pale wielkośrednicowe – 6,33 tys. mb
W szczytowym momencie pracowało na budowie 257 osób (listopad 2016 r.) i używano ok. 162 jednostek transportowo-sprzętowych (maj 2017 r.).
Źródło: GDDKiA