14 stycznia w Warszawie Polski Kongres Drogowy wspólnie z Hutniczą Izbą Przemysłowo-Handlową zorganizował seminarium szkoleniowe „Stal w inwestycjach drogowych”. Temat seminarium był ściśle związany z trwającą dyskusją nad efektywnym realizowaniem inwestycji drogowych.
Jak stwierdził Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego, od drugiego półrocza br. wejdziemy w fazę realizacji wielu inwestycji drogowych i wyraźny będzie wzrost zapotrzebowania na usługi i materiały.
Podczas seminarium uroczyście podpisano deklaracje współpracy między Polskim Kongresem Drogowym i Hutniczą Izbą Przemysłowo-Handlową, mającą służyć wzajemnemu lepszemu zrozumieniu problemów, m.in. przez organizowaniu wspólnych spotkań i szkoleń.
Wacław Michalski, dyrektor Departamentu Technologii GDDKiA, w skrócie przedstawił program budowy dróg na lata 2008-2015, wskazując m.in. na stopniową likwidację barier prawnych, na konflikty „przyrodnicze” grożące blokowaniem inwestycji oraz na niewykorzystanie potencjału działających w Polsce firm drogowych (obecnie ten potencjał jest wykorzystywany tylko w ok. 50-60%).
Skalę problemów w budowie dróg widać na przykładzie powstającego odcinka autostrady A2 Stryków – Konotopa, potrzeba dla niej 1,2 mln t grysu. Dyrektor Michalski podkreślił konieczność wykorzystywania materiałów lokalnych i kruszyw odpadowych.
Dr Janusz Rymsza, zastępca dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i sekretarz Krajowej Rady PIIB – omawiając m.in. polski i europejski system certyfikacji wyrobów budowlanych (w szczególności ze stali) powiedział, że wielkim problemem jest znalezienie się w prawnym systemie europejskim.
Dr Romuald Talarek, prezes zarządu Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej zapoznał zebranych z sytuacją na rynku stali. Na rynku tym sytuacja poprawia się, a polskie hutnictwo może pochwalić się tym, że jest nowoczesne i proekologiczne, a np. w zakresie kształtowników Polska zaczyna być znaczącym producentem.
Wiele miejsca poświęcono nowoczesnym materiałom i technologiom oraz realizacjom krajowego przemysłu stalowego ważnym dla inwestycji drogowych.