Projektowanie i budowa drogi ekspresowej S8 od węzła Marki do węzła Kobyłka oraz nadzór inwestorski nad realizowanymi robotami. To zakres dwóch umów na dokończenie obwodnicy Marek.
Wykonawcą inwestycji jest Strabag Sp. z o.o. Wartość umowy wynosi ok. 166 mln zł., a czas realizacji to 10 miesięcy od daty zawarcia umowy (z wyłączeniem okresu zimowego). Nadzór inwestorski nad realizacją przedsięwzięcia prowadzić będzie Prokom Construction Sp. z o.o. Umowa o wartości ok. 2,7 mln zł zakończy się w maju 2022 r.
Zadaniem wykonawcy jest dokończenie prac na węźle Kobyłka (łącznice, drogi dojazdowe i najazdy na obiekt), węźle Marki (zjazd z obwodnicy w Markach), węźle Zielonka (drogi dojazdowe do węzła) oraz realizacja najazdów na wiadukt w ciągu ul. Dworkowej, budowa kładki w rejonie ul. Letniskowej, dróg dojazdowych i pasów technologicznych wzdłuż S8, chodników i ścieżek rowerowych. Do tego dochodzą prace porządkowe oraz przy sadzeniu roślin, roboty elektroenergetyczne, teletechniczne oraz sanitarne.
Zobacz też: Duża obwodnica Warszawy oraz ekspresówka S10. PLANY
Obwodnica Marek – historia
28 listopada 2014 r. GDDKiA podpisała umowę na realizację zadania z konsorcjum, którego liderem była Salini Polska. Wartość umowy stanowiła ok. 70% kosztorysu zamawiającego. W maju 2018 r., po wykorzystaniu wszelkich dostępnych narzędzi mobilizujących wykonawcę, GDDKiA odstąpiła od umowy na realizację robót. Powodem takiej decyzji było niewykonywanie prac objętych kontraktem oraz to, że mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała sprawnego zakończenia inwestycji. Następnie wykonana została inwentaryzacja terenu i przygotowana dokumentacja do ogłoszenia przetargu na wyłonienie nowego wykonawcy, który dokończy niezrealizowane prace. We wrześniu 2018 r. ogłoszony został przetarg na dokończenie budowy łącznicy zjazdowej z obwodnicy Marek na DK8 w kierunku Białegostoku. Wpłynęła jedna oferta, która dwukrotnie przekroczyła kosztorys inwestorski zamawiającego. Postępowanie zostało unieważnione. Ponownie ogłoszono przetarg. Wpłynęły dwie oferty, z których ta z niższą ceną o ok. 70% przekraczała kosztorys inwestorski. W związku z tym w listopadzie 2018 r. postępowanie zostało unieważnione.
GDDKiA dokonała weryfikacji kosztorysu na dokończenie wszystkich prac na odcinku Marki – Kobyłka, biorąc pod uwagę m.in wzrost cen materiałów czy wykonanie robót poprawkowych. Z uwagi na to, że kwota była wyższa od poprzedniej wyceny, wystąpiono o przyznanie dodatkowych środków finansowych. Pozyskanie ich umożliwiło ogłoszenie przetargu na dokończenie wszystkich prac.
Zakończenie budowy planowane jest na wiosnę 2021 r.
GDDKiA