W niedzielę odbyło się uroczyste otwarcie Centrum Komunikacyjnego w Legionowie. Kontrakt o wartości blisko 30 mln zł brutto, polegający na dokończeniu budowy obiektu, zrealizowała Skanska.
Nowo powstałe Centrum Komunikacyjne zachęca do korzystania z transportu zbiorowego, ale przede wszystkim usprawnia działanie komunikacji publicznej w mieście. Inwestycja jest ogromnym sukcesem, który wymagał dużego zaangażowania budujących ją ludzi. W czerwcu ubiegłego roku, kiedy Skanska weszła na plac budowy, do dokończenia miała blisko 70% robót, jakie wynikały z całego projektu. Budynek dworca osiągnął wówczas stan surowy częściowo zamknięty, budynek garażu miał szkielet bez rampy podjazdowej, zaś droga i infrastruktura zostały rozpoczęte fragmentarycznie.
Prace rozpoczęliśmy od robót izolacyjnych dachu dworca oraz robót murowych. Kolejnym etapem było wykonanie fasady z zegarem oraz zbudowanie szklanej kopuły dachu na konstrukcji stalowej – mówi Piotr Falaciński, kierownik budowy, Skanska. – Równolegle kontynuowaliśmy prace w budynku garażu wielopoziomowego. Najpierw zakończyliśmy elementy żelbetowe, w tym spiralną rampę żelbetową oraz klatkę schodową, następnie wykonaliśmy prace posadzkarskie na trzech kondygnacjach nadziemnych, których powierzchnia wynosi ok. 20 000 m². W ostatnim etapie prac na dworcu wykonaliśmy roboty wykończeniowe i aranżacyjne, w budynku garażu – roboty fasadowe i dociepleniowe oraz inne prace wykończeniowe, a następnie zagospodarowaliśmy teren.
W ramach umowy Skanska rozbudowała też istniejące przejście podziemne przy przystanku PKP Legionowo wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz usunęła kolizje. Przejście umożliwia teraz płynną komunikację od strony osiedla Piaski na poszczególne perony oraz do budynku dworca kolejowego.
Fot. Skanska
Jednym z atutów nowego Centrum Komunikacyjnego w Legionowie jest architektura dworca, dzięki której miejsce to spełnia najwyższe standardy europejskie. Konstrukcję stanowią ściany żelbetowe oporowe zwieńczone szklaną kopułą opartą na konstrukcji stalowej o łącznej długości ponad 60 mb. Z kolei budynek garażu wprowadził ład przestrzenny i wyeliminował wszechobecnie zaparkowane samochody. Dzięki temu przestrzeń w rejonie dworca otworzyła się dla mieszkańców i podróżujących. Tuż obok dworca ustawione są zadaszone przystanki autobusowe, zaś cykliści mogą korzystać ze znajdującej się w budynku wypożyczalni rowerów.
Obiekt przede wszystkim poprawił komfort podróżnych. Parter to m.in. nowa, przestronna poczekalnia, kasy biletowe, system informacji pasażerskiej i punkty handlowe. Na dwóch górnych kondygnacjach coś dla siebie znajdą mole książkowe. „Poczytalnia” – bo tak nazywa się miejsce, gdzie można wypożyczyć książki – umili czas oczekujących na pociąg. Znajdują się tu nie tylko książki. To także audiobooki, filmy i gry na konsole – całość pod nazwą Multimedialnej Strefy Obsługi Pasażera pozwala kreatywnie spędzić czas.
Inwestycja w liczbach
Budynek dworca przy przystanku PKP Legionowo przy ul. Kościuszki wraz z infrastrukturą towarzyszącą:
– kubatura: 17 298 m³
– powierzchnia zabudowy: 1217 m²
– ilość kondygnacji: 3
Budynek garażu wielopoziomowego przy ul. Zegrzyńskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą:
– kubatura: 41 832 m³
– powierzchnia zabudowy: 7169 m²
– ilość kondygnacji: 3
Połączenie drogowe ul. Polnej z ul. Piaskową wraz z infrastruktura towarzyszącą:
– długość: 1887 m
– szerokość jezdni: 6 m
Inwestorem był Urząd Miasta Legionowo. Projekt współfinansowany był przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.