Nowa infrastruktura umożliwi sprawny przeładunek towarów cywilnych i ciężkiego sprzętu wojskowego. Dzięki temu zwiększy się też strategiczne znaczenie gdyńskiego portu dla wschodniej flanki NATO.
Terminal intermodalny będzie realizowany na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia jako inwestycja podwójnego zastosowania – cywilnego i wojskowego. Dzięki rampie i torom dostosowanym do transportu ciężkich pojazdów wojskowych inwestycja wpisze się w unijny mechanizm „Łącząc Europę – Mobilność Wojskowa” i wzmocni zdolności sojusznicze NATO na wschodniej flance.
Nowy obiekt będzie integralną częścią kompleksowej inwestycji w dostępność Portu Gdynia – obok modernizacji stacji kolejowej Port Gdynia, przebudowy linii kolejowej nr 201 oraz budowy Drogi Czerwonej, która usprawni dojazd od strony lądowej.
Gdyński terminal intermodalny to infrastruktura, która umożliwi bezpośredni przeładunek między statkami a transportem lądowym – koleją i ciężarówkami. Oznacza to sprawne połączenie szlaków morskich z siecią dróg i torów w głębi kraju.
Dzięki budowie torowisk na terenie terminala część ładunków zostanie przeniesiona z transportu drogowego na kolej, co odciąży ruch w Trójmieście i skróci czas dostaw. Dla Pomorza oznacza to większą konkurencyjność i lepsze powiązania logistyczne, a dla Polski – mocniejsze wpięcie w europejski szlak Bałtyk–Adriatyk, łączący nasz region z południem Europy.
>>> Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta ukończona
>>> Budowa terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub
>>> Rozpoczęła się budowa bazy PGE Baltica w Ustce
W ramach projektu powstanie 2,73 km nowych torów kolejowych, w tym dwa tory ładunkowe o długości około 750 m, 30 tys. metrów kwadratowych placów manewrowych oraz stacjonarna rampa przeładunkowa umożliwiająca obsługę ciężkich pojazdów cywilnych i wojskowych.
Koszt budowy nowego terminala intermodalnego to ok. 73 mln zł, w tym unijne dofinansowanie wynosi ok. 35 mln zł.
Inwestycja, która jest dofinansowana z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2) Mobilność Wojskowa, potrwa do końca 2026 r.
Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej