Dworzec w Zbąszyniu przeszedł modernizację

09.07.2025

Dworzec w Zbąszyniu został przebudowany z dbałością o zabytkową architekturę oraz zapewnienie współczesnych standardów obsługi podróżnych.

 

Dworzec w Zbąszyniu

 

Dworzec w Zbąszyniu został wzniesiony w latach 1927–1929 w stylu modernistycznym według projektu architekta Adolfa Pillera, prof. Państwowej Szkoły Budowlanej w Poznaniu, pełniącego wcześniej m.in. funkcję architekta miejskiego we Lwowie. Konieczność budowy nowego, większego dworca w 20-leciu międzywojennym była spowodowana zmianą granic po I wojnie światowej i odrodzeniem państwa polskiego, w wyniku których Zbąszyń stał się miastem granicznym z Republiką Weimarską. Dworzec był zwykle pierwszym obiektem, z którym stykał się pasażer wjeżdżający do Polski, był zatem ważnym elementem budowania prestiżu państwa. Dworzec w Zbąszyniu był inspirowany ideą zorganizowania w 1929 r. w Poznaniu Powszechnej Wystawy Krajowej, prezentującej osiągnięcia 10-lecia niepodległej Polski. Wystawa, obliczona na promocję Polski na arenie międzynarodowej, wymagała odpowiedniego skomunikowania i godnego zaprezentowania polskiej kolei.

 

Dworzec w Zbąszyniu

 

W ramach obecnej inwestycji renowację przeszła elewacja budynku wraz z detalami architektonicznymi, w tym godłem Polski znajdującym się od strony peronów na ok. 25-metrowej wieży dworca. Częściowej wymianie i renowacji została poddana również stolarka okienna i drzwiowa, a całość bryły budynku podświetla teraz nowa iluminacja, podkreślająca walory architektoniczne budynku. Dworzec w Zbąszyniu przeszedł także modernizację wewnątrz. Na parterze, w centralnej części budynku, znajduje się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli poczekalnia, pomieszczenia kas biletowych Kolei Wielkopolskich oraz toalety. Poczekalnię wyposażono w nowe ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Pozostałą przestrzeń zajmą lokale komercyjne w holu dworca i prawym skrzydle budynku oraz powierzchnie w lewym skrzydle, które lokalny samorząd zagospodaruje na cele sportowo-rekreacyjne. Na I piętrze znajdują się lokale biurowe do wynajęcia. Na dworcu powstało również specjalne pomieszczenie przeznaczone do pozostawienia rowerów, z wejściem od strony peronów.

 

Dworzec w Zbąszyniu

 

Dzięki wyeliminowaniu barier architektonicznych i wprowadzeniu szeregu usprawnień, jak np. montaż oznaczeń w alfabecie Braille’a, ścieżek prowadzących na zewnątrz obiektu dla osób niewidomych i niedowidzących oraz dwóch wind, budynek dworca stał się bardziej dostępny dla wszystkich podróżnych, także osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Istotnym elementem inwestycji jest montaż systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowego. Dzięki inwestycji zmieniło się też bezpośrednie otoczenie dworca – ułożona została nowa nawierzchnia, zamontowano elementy małej architektury, a także wyburzono pawilony garażowe i budynki pomocnicze.

Przebudowa dworca w Zbąszyniu została dofinansowana ze środków z budżetu państwa. Wartości całej inwestycji to prawie 42,45 mln zł brutto. Projekt przebudowy opracował Pas Projekt sp. z o.o. z Nadarzyna, a wykonawcą prac budowlanych był AGROBEX sp. z o.o. z Poznania.

 

Źródło: PKP S.A.

 

Czytaj także:

Kolej w Łomży – powrót po ponad 30 latach

Podziemna kolej w Łodzi – przystanek Koziny w trakcie budowy

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in