„Inne organy” – to znaczy jakie

18.01.2012

Odpowiada Anna Macińska – dyrektor Departamentu Prawno-Organizacyjnego GUNB.

Czy poszczególni branżowi operatorzy systemów gazowych, wodociągowych, cieplnych, elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych są tymi „innymi organami”, których obowiązki w zakresie wydawania „pozwoleń, uzgodnień lub opinii” są opisane w art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy –  Prawo budowlane.

W art. 3 pkt 17 Prawa budowlanego jest zamieszczone objaśnienie, co to jest „właściwy organ”, ale nie ma objaśnienia, co należy rozumieć przez pojęcie „inny organ”.

 

Zgodnie z określającym warunki wydania pozwolenia na budowę art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), pozwolenie na budowę obiektu budowlanego może być wydane po uprzednim uzyskaniu przez inwestora, wymaganych przepisami szczególnymi, pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów.

Mając na uwadze ten przepis, zaznaczyć należy, iż ustawodawca zdecydował się w nim na uregulowanie sprawy wymaganych w procesie budowlanym pozwoleń, uzgodnień i opinii na zasadzie odesłania do regulacji prawnych znajdujących się poza ustawą – Prawo budowlane (Pb) w wielu różnych aktach prawnych. Przykładem uzgodnień, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 Pb, jest wymóg uzgodnienia projektu budowlanego z organami inspekcji sanitarnej wynikający z przepisów ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2011 r. Nr 212, poz. 1263) lub też wymóg uzyskania pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wynikający z ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.). Dlatego pozwoleń, uzgodnień lub opinii, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 Pb, nie należy utożsamiać z oświadczeniami właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych oraz dróg lądowych, załączanymi stosownie do potrzeb, na podstawie art. 34 ust. 3 pkt 3 lit. a) Pb, do projektu budowlanego.

Ponadto zaznaczyć należy, że stanowiska, o których mowa w art. 32 Pb, stanowią element władztwa administracyjnego organów, które je wydają na podstawie kompetencji wynikającej z przepisów szczególnych. Takiego charakteru nie mają oświadczenia jednostek, o których mowa w art. 34 ust. 3 pkt 3 lit. a) Pb. Oświadczenia te są rezultatem podjętych z inwestorem rokowań. Stanowią deklarację zawarcia stosownych umów. Należą zatem do sfery stosunków umownych (cywilnoprawnych) i nie stanowią realizacji władztwa administracyjnego. W rezultacie do trybu wydawania oświadczeń przez te jednostki nie będzie miał  zastosowania 14-dniowy termin, o którym mowa w art. 32 ust. 2 Prawa budowlanego.

 

Niniejsze teksty nie stanowią oficjalnej wykładni prawa i nie są wiążące dla organów administracji orzekających w sprawach indywidualnych.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in