Zakończono budowę falochronu osłonowego dla terminalu LNG w Świnoujściu

20.05.2013

Falochron Osłonowy dla Portu Zewnętrznego w Świnoujściu to projekt polegający na budowie falochronu o długości 3 km i ostrogi o długości 250 m w celu stworzenia portu przeznaczonego do przyjmowania tankowców LNG oraz innych działań związanych z funkcjonowaniem terminalu do odbioru skroplonego gazu ziemnego.

Inwestycja, realizowana w latach 2008–2013, została sfinansowana ze środków budżetowych w ramach programu wieloletniego pod nazwą „Budowa falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu”. Całkowita wartość programu wynosi 1 016 754 tys. zł.
W ramach inwestycji zakończono zasadnicze roboty budowlane obejmujące budowę falochronu osłonowego, ostrogi zachodniej oraz obrotnicy statków i nowego toru wodnego podejścia do portu zewnętrznego. Do wykonania pozostają zadania mające na celu dostosowanie istniejącego toru wodnego do Świnoujścia do ruchu gazowców LNG. Obejmują one pogłębienie i poszerzenie toru istniejącego do parametrów wymaganych dla gazowców LNG, wykonanie prac pogłębiarskich na nowym torze wejściowym i obrotnicy statków w porcie zewnętrznym, oraz budowę dwóch staw nawigacyjnych na istniejącym torze wodnym.
Instytucją odpowiedzialną za opracowanie i nadzór nad inwestycją jest Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, realizacja budowy falochronu powierzona została Urzędowi Morskiemu w Szczecinie.

 


Falochron Osłonowy jest elementem terminalu LNG w Świnoujściu, czyli instalacji do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (ang. LNG – Liquefied Natural Gas) dostarczanego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Budowa terminalu na stanowi kluczowy element w zakresie strategii zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego i dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do Polski. Inwestycja została uznana przez rząd za strategiczną dla polskiej gospodarki.
Polska uzyska dostęp do globalnego rynku LNG co znacznie zwiększy liczbę źródeł, z których możliwy będzie import surowca. Z uwagi na fakt, że jest to pierwszy tego typu projekt infrastrukturalny nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej, terminal wpłynie także na bezpieczeństwo energetycznego całego regionu.
W pierwszym etapie eksploatacji terminal LNG pozwoli na odbiór 5 mld m³ gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie, po rozbudowie, możliwe będzie zwiększenie zdolności regazyfikacyjnej do 7,5 mld m³, co stanowi około 50 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce (ok. 15 mld m³).
Spółką celową powołaną do budowy terminalu LNG jest Polskie LNG S.A.

 

Źródło: MTBiGM

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in