PKM to pierwsza od 40 lat linia kolejowa w Polsce zbudowana od podstaw.
Od 1 września 2015 r. dwutorowa Pomorska Kolej Metropolitalna stanowi najszybszy środek lokomocji, łączący Trójmiasto z Portem Lotniczym w Gdańsku Rębiechowie i dalej z Kaszubami, łącząc się z istniejącą siecią kolejową. Skorelowanie trasy nowej linii kolejowej z istniejącą siecią drogową, usytuowanie przystanków przy węzłach miejskiej komunikacji nadały Pomorskiej Kolei Metropolitalnej podobieństwo do naziemnego metra. Kolej biegnie z dworca PKP we Wrzeszczu śladem zniszczonej podczas wojny jednotorowej kolei kokoszkowskiej przez malownicze, jednak już w dużym stopniu zabudowane wzgórza morenowe, pokonując wzniesienia o wysokości od 20 do 151 m n.p.m. Po torach z częstotliwością co 15 minut i z maksymalną szybkością 120 km/godz. jeżdżą szynobusy PESA (spalinowe zespoły trakcyjne).
Obiekt WK-11 i przystanek PKM Gdańsk Niedźwiednik. Archiwum Transprojektu Gdańskiego
Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM SA) została powołana przez samorząd województwa pomorskiego. Roboty budowlane rozpoczęto 3 stycznia 2013 r. równocześnie we wszystkich węzłowych miejscach kolejowej trasy, bez zatrzymywania ruchu kołowego. Budowa wiaduktu nad torami dalekobieżnymi również nie zakłóciła funkcjonowania stacji Gdańsk Wrzeszcz. Wiadukt zaprojektowano jako stalowy łuk z jazdą dołem, o stałej wysokości konstrukcyjnej pomostu. Rozpiętość przęsła łukowego wynosi 70 m, konstrukcję dostosowano do wymagań skrajni kolejowej pod obiektem. Największą rozpiętość przęsła – 80 m, ma wiadukt nad ul. Słowackiego, arterią prowadzącą z centrum Wrzeszcza, a wkrótce i gdańskiego portu w kierunku lotniska, obwodnicy trójmiejskiej i autostrady A1. Rozpiętość konstrukcji łukowej jest dostosowana do charakteru przeszkody oraz skrajni pod obiektem. Do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy PKM biegnie naziemną linią, równoległą do ul. Słowackiego, by na 14 km przejść na estakadę o długości 950,1 m i wysokości 7-8 m.
W budowie nasypów zastosowano wzmocnienie podłoża za pomocą kolumn betonowych CMC oraz nasypy z gruntów stabilizowanych spoiwem hydraulicznym. W linii kolejowej położono tory bezstykowe, szyny 49EI, podkłady strunobetonowe typu ciężkiego.
Na trasie PKM wybudowano osiem przystanków pasażerskich: Strzyża, Niedźwiednik, Brętowo, Jasień, Kiełpinek, Matarnia, Port Lotniczy, Gdańsk Rębiechowo i dodatkowe na linii kolejowej 201: Gdańsk Osowa, Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion. Ogółem powstało 41 obiektów inżynierskich, w tym: 17 wiaduktów kolejowych, 5 drogowych, 4 kładki dla pieszych, 15 przepustów i przejść pod torami. Z obiektów kubaturowych powstał budynek Lokalnego Centrum Sterowania. Długość linii, razem z łącznikiem w kierunku Kościerzyny, wynosi 19,5 km, długość torów – 33 km.
Inwestor: Pomorska Kolej Metropolitalna Sp. z o.o., spółka powołana przez samorząd województwa pomorskiego.
Koszt inwestycji: 907 mln zł netto. Dofinansowanie z funduszy UE – 85%.
Generalny wykonawca: Konsorcjum Budimex SA – lider – i Ferrovial Agroman.
Projekt: Transprojekt Gdański Sp. z o.o.
Wanda Burakowska