Od 14 miesięcy spółki Grupy STRABAG realizują 15-kilometrowy odcinek drogi „I” na autostradzie A1 pomiędzy węzłem Woźniki a węzłem Pyrzowice (bez samych węzłów), a także od marca bieżącego roku ok. 17-kilometrowy odcinek „H” pomiędzy węzłem Zawodzie (bez węzła) i węzłem Woźniki (wraz z węzłem).
Termin zakończenia prac na pierwszym odcinku zaplanowano na listopad 2018 r. Całą trasą kierowcy przejadą w drugiej połowie 2019 r.
Po 12 miesiącach od rozpoczęcia realizacji inwestycji konsorcjum firm STRABAG wykonało znaczną część prac na odcinku „I”. Oczyszczono teren z drzew i roślinności, usunięto humus (330 tys. m3), zrealizowano wykop (570 tys. m3) oraz nasyp (820 tys. m3), a także wykonano wymianę gruntów oraz stabilizację podłoża spoiwami hydraulicznymi oraz wzmocnienie podłoża materacami kamiennymi.
Konsorcjum zakończyło również przebudowę trzech Gazociągów Wysokiego Ciśnienia i większość kolizji istniejącego uzbrojenia podziemnego z budowaną autostradą. Ponadto ruszyła już budowa większości obiektów inżynierskich, a zaawansowanie prac przy budowie przepustów drogowych przekracza obecnie 50%.
W tej inwestycji na szczególną uwagę zasługuje nietypowe zabezpieczenie głębokiego wykopu w rejonie Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice”. Wykop o długości 1625 m zostanie zabezpieczony szczelną przegrodą przeciwfiltracyjną o łącznej długości ok 3,4 km. Przegroda odetnie wykop od napływu wód gruntowych z terenu lotniska. Takie działanie zagwarantuje niezmienność stosunków gruntowo-wodnych pod płytą postojową i drogą startową lotniska oraz zapewni jego prawidłowe funkcjonowanie.
Odcinek „I” A1 (fot. GDDKiA)
Na odcinku „H” od początku trwania kontraktu wycięto 1700 drzew, wykarczowano 44,5 tys. pni, usunięto humus (453 tys. m3), zrealizowano wykop (260 tys. m3) oraz nasyp (225 tys. m3), a także wykonano stabilizację podłoża spoiwami hydraulicznymi i wzmocnienie podłoża materacami kamiennymi. W dalszych miesiącach będą trwały prace przy budowie wodociągów i kanalizacji czterech obiektów mostowych, i pięciu przepustów oraz przebudowie linii teletechnicznych.
Docelowo w ramach kontraktów powstaną dwa odcinki drogi klasy A o łącznej długości 32 km. Trasa będzie miała po dwa pasy w jedną stronę o szerokości 3,75 m każdy.
Autostrada A1 na odcinku Rząsawa–Pyrzowice o łącznej długości 56,9 km połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, a także odciąży Częstochowę z ciężkiego ruchu tranzytowego.