Obwodnica Poznania jest w całości otwarta dla kierowców. Do ruchu została dopuszczona 35-kilometrowa wschodnia obwodnica Poznania w ciągu drogi eskpresowej S5 z Gniezna do Poznania wraz z węzłem autostradowym Poznań Wschód.
Termin kontraktowy na realizację zadania mija za miesiąc, jednak dzięki znowelizowanej specustawie drogowej możliwe było skorzystanie z zasad tzw. przejezdności i udostępnić odcinek dla kierowców.
Projekt jest współfinansowany w 85 % przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Drogę ekspresową S5 od Gniezna do węzła Poznań Wschód (A2) o długości 35 km zwaną Wschodnią Obwodnicą Poznania rozpoczęto budować pod koniec 2009 r.
Wykonawcy robót:
Odc. I Gniezno- Czachurki hiszpańska firma Dragados S.A
Odc.II Czachurki –Kleszczewo Konsorcjum firm: Lider Eurovia Polska S.A, Partnerzy: Eurovia S.C. a.s., Hochtief, Warbud.
Nadzór inwestorski pełni Lafrentz Polska Sp. z o.o.
Przedsięwzięcie polegało na wykonaniu między innymi:
– 7 węzłów drogowych: Gniezno Południe, Łubowo, Czerniejewo, Iwno, Kostrzyn, Strumiany, Kleszczewo.
-41 nowych obiektów mostowych w tym: mostu nad rzeką Cybiną, wiaduktów dla dróg poprzecznych, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt oraz przepustów pod drogami i zjazdami
-6 Miejsc Obsługi Podróżnych: Łubowo Pn, Łubowo Pd, Wagowo Pn, Wagowo Pd, Czerlejnko Pn, Czerlejenko Pd.
-przebudowie dróg publicznych i budowie dróg serwisowych łącznie ponad 66 km.
-ekranów akustycznych łącznie ok. 14 km.
-oświetlenia 1780 szt. lamp
-barier sprężystych o łącznej długości 141 km.
-nasadzeń zieleni w ilości ok. 800 000 szt. (będą wykonane do końca br.)
-trawników typu łąka w ilości ponad 1 mln m²
-wykopów: 430 tys. m3
-nasypów: 5, 2 mln m3
-warstwy konstrukcyjne nawierzchni na powierzchni ponad 1 mln m2
-77 tys. m3 betonu konstrukcyjnego
-ponad 10 tys. ton stali.
Wschodnia obwodnica Poznania przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa i upłynnienia ruchu drogowego, co zmniejszy negatywny wpływ na ludzi i zwierzęta żyjące w sąsiedztwie drogi. Szkodliwe wpływy wybudowanej trasy zostaną ograniczone dzięki zastosowaniu urządzeń ochrony środowiska takich jak: ekrany akustyczne, nasadzenia zieleni, urządzenia oczyszczania wód opadowych, przejścia dla zwierząt, ogrodzenia.
Wartość całkowita projektu to ponad 1400 mln zł.
Projekt jest współfinansowany w 85 % przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wraz z oddaniem do ruchu wschodniej i zachodniej obwodnicy Poznania oddawane są również do 2 nowe ważne strategicznie węzły autostradowe: Poznań Wschód i Poznań Zachód. Węzły te stanowią skrajne węzły obwodnicy Poznania i wydłużają ją z 13 do 25 km. Kierowcy poruszający się pomiędzy tymi węzłami będą korzystać z bezpłatnego przejazdu.
Węzeł Poznań Zachód stanowi optymalne połączenie z lotniskiem Ławica oraz stadionem miejskim. Koszt budowy obu węzłów wyniósł blisko 100 mln zł netto, w 2/3 koszt ten został sfinansowany przez spółkę Autostrada Wielkopolska SA, a w 1/3 przez GDDKiA.
Budowę węzła
Poznań Zachód rozpoczęto w marcu 2011 r. i został on wybudowany w docelowym zakresie, który zakłada w przyszłości podłączenie drogi ekspresowej S5 w kierunku Wrocławia bez potrzeby przeprowadzenia dodatkowej rozbudowy. Koszt budowy to 42 mln zł netto.Budowę węzła Poznań Wschód rozpoczęto w czerwcu 2011 r. i z uwagi na bliskość węzła w stosunku do autostradowego Placu Poboru Opłat Nagradowice AWSA sfinansowała realizację trzeciego pasa ruchu pomiędzy węzłem a PPO na długości 1,5 km. Koszt budowy węzła to 53 mln zł netto.
Wykonawcą prac w przypadku obu węzłów jest Strabag Polska, firma wyłoniona w otwartych przetargach na realizację projektu.
Nadzór inwestorski pełniła spółka Atkins Polska.
Źródło: GDDKiA