Od 13 września pociągi wróciły na odcinek z Lublina do Kraśnika. Największy projekt POPW wkroczył w kolejny etap. Prace przeniosły się na odcinek Kraśnik–Zaklików.
Prace realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na 100-kilometrowej trasie Stalowa Wola Rozwadów–Lublin to pierwsza od 30 lat tak duża elektryfikacja linii kolejowej w Polsce. Przebudowa pozytywnie wpłynie na obsługę ruchu regionalnego, m.in. od stacji Stalowa Wola Rozwadów do linii nr 7 Warszawa Lublin–Dorohusk, i na usprawnienie transportu towarów, m.in. pomiędzy kopalnią węgla kamiennego w Bogdance a elektrownią węglową w Połańcu.
Dodatkowo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamierzają zrealizować łącznicę między liniami nr 7 Lublin–Warszawa i nr 68 Lublin–Stalowa Wola. Takie rozwiązanie usprawni komunikację kolejową w aglomeracji lubelskiej, m.in. pozwoli na omijanie przez pociągi towarowe głównej stacji.
Pasażerowie wsiadają już do pociągów z nowych peronów w Kraśniku, Krężnicy Jarej, Majdanie, Niedrzwicy Kościelnej, Leśniczówce, Wilkołazie Wsi i Pułankowicach. Perony są wyposażone w nowe ławki, wiaty, oświetlenie oraz informację pasażerską. Wszystkie obiekty są wyższe, ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągu oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Poziom bezpieczeństwa na zmodernizowanym odcinku poprawia sygnalizacja przejazdowa na 8 skrzyżowaniach.
We wrześniu prace przeniosły się na kolejny odcinek Kraśnik–Zaklików. Wykonawca przystąpił do demontażu urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk), zabudowy fundamentów sieci trakcyjnej oraz oczyszczania tłucznia specjalistyczną maszyną. Roboty obejmują modernizację torów i rozjazdów, obiektów inżynieryjnych, peronów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowę sieci trakcyjnej.
Efektem prac będą krótsze o ok. 20 min podróże na trasie Lublin–Stalowa Wola oraz Lublin–Rzeszów. Pasażerowie zyskają lepszą komunikację, na linii wybudowane zostaną dwa nowe przystanki w Zaklikowie i Charzewicach. 20 przystanków zostanie zmodernizowanych i dostosowanych do oczekiwanego standardu obsługi. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Większy poziom bezpieczeństwa na trasie zapewni przebudowa 75 przejazdów kolejowo-drogowych, wymiana 56 rozjazdów oraz remont 46 i przebudowa 24 obiektów inżynieryjnych. Montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym usprawni przejazd pociągów. Inwestycja zakończy się w 2019 r.
Całkowita wartość projektu to 367 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POPW) wynosi 311,9 mln zł.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.