Linia metra M2 w Warszawie wydłużyła się o kolejne stacje: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Przejazd całą linią zajmuje ok. 20 minut.
Wejście na peron stacji Płocka
Na warszawskiej Woli otwarto właśnie nowe przystanki linii metra M2. Powstały trzy stacje, trzy wentylatornie oraz łączące je tunele, co wydłużyło trasę o 3,4 km. Pierwszym z tych przystanków jest Płocka, zlokalizowany po południowej stronie skrzyżowania ulicy Płockiej z Wolską. Kolorystyka wnętrza – miedź i brąz nawiązuje do fabrycznej historii Woli. Z kolei stacja Młynów – wybudowana pod ul. Górczewską, między Płocką a wiaduktem linii kolejowej – ma kolor niebieski, który odnosi się do pobliskiego basenu na Moczydle. Wreszcie przystanek Księcia Janusza – pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza – charakteryzuje się zielonym wnętrzem ze względu na niedalekie parki Moczydło i Szymańskiego.
Peron stacji Płocka
Prace budowlane wynikające z kontraktu prowadzone były przez 38 miesięcy, a od listopada 2019 r. trwały odbiory. Po uzyskaniu pozytywnych opinii z kontroli przeprowadzonych przez Państwową Straż Pożarną i Stację Sanitarno-Epidemiologiczną możliwe było wystąpienie do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) z wnioskiem o wydanie pozwolenia na użytkowanie. Zostało ono wydane 31 marca br. Oddanie do użytku wolskiego odcinka linii metra M2 nastąpiło zgodnie z zakontraktowanym terminem.
Wejście na peron stacji Młynów
Wykonawcą inwestycji była firma Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 1 147 999 590 zł brutto. Budowa jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Środki unijne pokrywają 75% kosztów kwalifikowalnych.
Czytaj także: Wyzwania przy projektowaniu obiektów II linii metra w Warszawie
Budowa odcinka C17 przy II linii metra
Peron stacji Młynów
Nowy odcinek metra M2 w liczbach:
- tunel toru prawego ma długość 3481,6 m;
- tunel toru lewego ma długość 3477,7 m;
- stacja C8 Płocka ma kubaturę 59 198 m³;
- stacja C7 Młynów ma kubaturę 56 636,6 m³;
- stacja C6 Księcia Janusza (z torami odstawczymi) ma kubaturę 188 480,9 m³;
- całkowita kubatura obiektów na odcinku wolskim to 341 330 m³;
- stacje i tunele są średnio zagłębione 15 m pod ziemią;
- TBM Maria w ciągu 127 dni wydrążyła tunel o długości 2545 m, ze średnią prędkością 18 m na dobę, przy czym rekord stanowiło 36 m w ciągu dnia;
- TBM Krystyna wydrążyła 2541 m tunelu w 116 dni, ze średnią prędkością 22 m na dobę, a rekordowo było to 36,5 m.
Wejście na peron stacji Księcia Janusza
Najważniejsze wydarzenia w trakcie budowy M2 na Woli:
- 23 września 2016 r. – podpisanie umowy o dofinansowanie ze środków UE;
- 29 września 2016 r. – podpisanie umowy na budowę;
- 25 listopada 2016 r. – wygrodzenie placów budowy i wprowadzenie objazdów;
- 23 lutego 2017 r. – otwarcie punktu informacyjnego budowy;
- kwiecień 2017 r. – początek prac przy murkach prowadzących oraz ścianach szczelinowych;
- 11 sierpnia 2017 r. – wmurowanie kamienia węgielnego w górny strop stacji Księcia Janusza;
- 18 stycznia 2018 r. – opuszczenie pierwszej tarczy TBM do komory startowej;
- 3 września 2018 r. – zakończenie drążenia tuneli;
- 28 listopada 2018 r. – odkrycie na budowie kości prehistorycznego ssaka;
- styczeń 2019 r. – początek montażu torowiska;
- luty 2019 r. – zaczęło się układanie kamiennych posadzek i wykańczanie pomieszczeń technicznych;
- 29 listopada 2019 r. – zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie wewnętrznych odbiorów;
- 4 kwietnia 2020 r. – uruchomienie nowego odcinka metra.
Peron stacji Księcia Janusza
Źródło: UM Warszawa
Przeczytaj też: Stacja Trocka z najgłębszymi fundamentami w Polsce