Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Kolejny odcinek obwodnicy Olsztyna gotowy

04.02.2019

1 lutego Budimex przekazał do użytkowania dziesięciokilometrowy odcinek obwodnicy Olsztyna na drodze S51 od węzła Jaroty do węzła Olsztyn Wschód. Prace zostały zakończone przed terminem kontraktowym planowanym na 29.04.2019. Trwają prace na pozostałym pięciokilometrowym odcinku od węzła Jaroty w kierunku zachodnim. Zostanie on oddany do ruchu do lipca br.

Po zakończeniu prac na tym odcinku przejezdna będzie już cała obwodnica Olsztyna o długości 34 km. W ramach inwestycji stworzono trzy węzły drogowe – Jaroty, Pieczewo oraz Olsztyn Wschód. Inwestorem obwodnicy jest olsztyński Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności. Całkowita wartość kontraktu to ponad 1 mld zł brutto. Prace związane z budową obwodnicy Olsztyna rozpoczęły się w lipcu 2016 r.

 

 

Liczby towarzyszące kontaktowi są imponujące. Podczas robót ziemnych i przygotowania terenów Budimex zdjął ok. 400 tys. m³ hummusu, czyli warstwy ziemi roślinnej, wykonał ponad 2 mln m³ wykopów i położył łącznie ok. 500 000 m² (350 tys. ton) nawierzchni bitumicznej.

– Żeby ustabilizować podmokły i grząski teren, na którym powstała obwodnica, trzeba było nawieźć w tym miejscu 7 mln ton gruntu – to równowartość objętości 5 Stadionów Narodowych w Warszawie – mówi Dariusz Blocher – prezes Budimeksu.

Powstało też ok. 7 tys. m² ekranów akustycznych. Podczas robót mostowych wykonano 3,5 tys. ton konstrukcji stalowej, 5,7 tys. ton stali zbrojeniowej i 51 tys. m³ betonu konstrukcyjnego. Największym wyzwaniem inżynieryjnym był z kolei most na rzece Łynie, który jest jednoprzęsłową konstrukcją stalową z ustrojem żelbetowym. – Most ten, mający 138 m długości, był budowany na grząskim terenie, więc wymagał wielkiej precyzji w planowaniu i wykonywaniu działań budowlanych – mówi Dariusz Blocher. W inwestycji Budimex zastosował także nowoczesne rozwiązania budowalne, np. zbrojenie kompozytowe, które, jako odporniejsze na negatywne czynniki środowiskowe, nie wymaga kosztownych napraw związanych np. z korozją konstrukcji. Z kolei do pomiarów geodezyjnych wykorzystano drony.

– Prace nadal trwają, m.in. z powodu osiadania gruntu, który jest bardzo niestabilny w okolicach Bartąga. Wymieniliśmy na całej obwodnicy ponad 1 mln m³ gruntów organicznych jako wzmocnienie konstrukcji drogi, ale w tym jednym miejscu musimy poczekać aż nasyp przeciążeniowy przestanie osiadać, nawierzchnia całkowicie osiądzie i będzie można dokończyć niezbędne prace – mówi Dariusz Taraszkiewicz – dyrektor Rejonu Budimex na woj. Warmińsko-mazurskie.

 

Zakres prac na S51

Poza trasą główną, prace prowadzone przez Budimex obejmują także wybudowanie trzech węzłów drogowych – Olsztyn Jaroty, Olsztyn Pieczewo i Olsztyn Wschód, dróg serwisowych oraz remont odcinków wybranych dróg lokalnych.

Projekt zakładał stworzenie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku o nawierzchni bitumicznej oraz 23 obiektów mostowych: 12 wiaduktów nad drogą ekspresową, 3 wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, 2 mosty, 2 przejścia dla zwierząt, 1 wiadukt kolejowy, 1 kładkę dla pieszych. Kontrakt obejmował również budowę urządzeń odwadniających korpus drogowy, rowów drogowych, kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, oświetlenia, sieci energetycznych, urządzeń teletechnicznych. Budimex odpowiadał także za stworzenie Systemu Zarządzania Ruchem.

 

Czytaj też: Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 - realizacja

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube