Kładka na Wyspę Spichrzów ma oryginalną konstrukcję – jest obrotowa i opiera się na fundamencie wylanym w korycie Motławy.
Kładka na Wyspę Spichrzów to kolejny ciekawy obiekt w Gdańsku. Przeprawa łączy Długie Pobrzeże na wysokości ul. Św. Ducha z Wyspą Spichrzów i ma 57 metrów długości i 4,5 metra szerokości. Kładka jest przeznaczona dla pieszych i dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami.
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
Fundament kładki, który waży co najmniej 100 ton, przypomina wynurzającą się na powierzchnię łódź podwodną. To na nim będzie obracać się pomost. Widoczny nad powierzchnią wody element ma pełnić przede wszystkim funkcję ochronną na wypadek uderzenia przepływającego statku.
Kładka będzie obracana na każde żądanie kapitanatu gdańskiego portu jachtowego. Sygnał wysłany będzie do pracownika obsługi, który otwierać będzie kładkę za pomocą pilota. Harmonogram otwarć kładki jest skoordynowany z istniejącą kładką na Ołowiankę oraz umożliwia płyny ruch jednostek pływających.
Obiekt wyposażony jest w ciekawe szklane elementy pomostu podświetlone od spodu, pochylone balustrady oraz zgodną z wytycznymi konserwatorskimi iluminację. Kładka jest atrakcyjnym punktem widokowym.
Zobacz także:
Inwestycja realizowana została w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez spółkę Granaria Development Gdańsk, która zabudowuje północny cypel gdańskiej wyspy. Koszt budowy przeprawy to około 10 mln złotych.
Powstający w ramach PPP na Wyspie Spichrzów nowoczesny kompleks handlowo-mieszkaniowo-usługowy o łącznej powierzchni użytkowej około 60 tys. m2, składa się z hotelu i budynku mieszkaniowo-apartamentowego.
Zawiązane partnerstwo zakłada także budowę opisanej wyżej kładki na wysokości ul. św. Ducha, jak również przebudowanie mostu Stągiewnego na most zwodzony, renowację Długiego Pobrzeża, przebudowanie ul. Chmielnej (już zrealizowane) i jej połączenie z Podwalem Przedmiejskim. Inwestycja jest realizowana etapami i zakończy się w 2023 roku.
Urząd Miejski w Gdańsku