Dworzec autobusowy w Kielcach ma nietypowy kształt rotundy i charakterystyczną kopułę z wypustkami. To jedna z najbardziej rozpoznawalnych budowli w mieście. Obiekt wpisany jest do ewidencji zabytków. Od 2018 roku dworzec w Kielcach jest modernizowany. Zakończenie inwestycji planowane jest na początek września 2020.
Dworzec w Kielcach budowano w latach 1975-1984 i według świętokrzyskiego konserwatora zabytków już wtedy stanowił unikalny i nowatorski przykład architektury PRL. Uznawany jest za jedną z cenniejszych realizacji architektonicznych w Polsce w latach 70. i 80. XX wieku.
Modernizacja dworca autobusowego w Kielcach dobiega końca (lipiec 2020). Ostatnie prace obejmują montaż wyświetlaczy na peronach oraz wewnątrz budynku, wykonanie posadzki, sprawdzenie instalacji, uporządkowanie terenów zieleni przy dworcu.
Nie tylko kształt dworca jest unikatowy. W budynku zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne np. samoczynnie zaciemniane szyby. Elewacja pokryta jest cortenem, który z upływem czasu przyjmuje rdzawą barwę.
Ruchome schody były zaplanowane przez architektów już w czasach PRL, ale dopiero w XXI wieku będą wozić pasażerów. Na każdym poziomie dworca oraz przy wyjściu z tunelu zamontowano też windy. Na zewnątrz będzie fontanna. Pojawią się rzeźby i figury z brązu nawiązujące do historii Kielc oraz lampy w kształcie logo PKS.
Zobacz: Nowa siedziba Świętokrzyskiej Izby Lekarskiej
Wykonawcą prac jest Budimex. Inwestorem jest Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach. Powierzchnia użytkowa dworca to 3 577,81 m2 a kubatura 18 225,0 m3. Nowe centrum komunikacyjne będzie węzłem przesiadkowym dla komunikacji autobusowej miejskiej, podmiejskiej i samochodowej. Powstanie w tym miejscu także centrum spotkań i wydarzeń kulturalno-rozrywkowych. Wartość inwestycji to 69 mln zł brutto.
Urząd Miasta Kielce