Środki unijne zostaną przeznaczone na modernizację i budowę m.in. 55 dworców, usprawnienie ruchu na linii kolejowej Trzebinia–Oświęcim–Czechowice-Dziedzice oraz budowę obwodnicy Bolkowa i jej powiązanie z drogą ekspresową S3.
Fot. Fotolia.com
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z PKP SA, PKP PLK SA oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad 8 umów o dofinansowaniu inwestycji transportowych ze środków unijnych. Łączna wartość projektów to prawie 1,8 mld zł, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 to blisko 1,2 mld zł.
Pięć z ośmiu podpisanych umów to inwestycje dworcowe PKP SA o łącznej wartości ponad 460 mln zł. Unia Europejska dofinansuje je kwotą ponad 313 mln zł z POIiŚ. Dofinansowane projekty:
Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 274 na odcinku Wrocław–Boguszów Gorce Zachód wraz z przedłużeniem przy linii 311, wybranych dworców przy linii kolejowej nr 282 wraz z dworcem na stacji Malczyce położonym przy linii 275
Wartość całkowita projektu: 122,5 mln zł, dofinansowanie z UE: 83,8 mln zł. Beneficjent: PKP SA.
Projekt zakłada przebudowę 7 dworców kolejowych w województwie dolnośląskim: Węgliniec, Bolesławiec, Malczyce, Imbramowice, Wałbrzych Główny, Boguszów-Gorce Zachód i Szklarska Poręba Górna.
Zakres inwestycji:
- przebudowa i modernizacja istniejących 7 dworców,
- przywrócenie historycznego wyglądu obiektów w zakresie podlegającym ochronie konserwatorskiej,
- zintegrowanie dworców z innymi środkami transportu.
- Projekt będzie realizowany do końca 2021 r.
Modernizacja wybranych dworców przy liniach kolejowych nr 353,131 oraz 3
Wartość całkowita projektu: 109,3 mln zł, dofinansowanie z UE: 73,4 mln zł. Beneficjent: PKP SA.
Projekt zakłada budowę i/lub przebudowę 11 dworców kolejowych położonych w województwie wielkopolskim (w miejscowościach: Biskupice Wielkopolskie, Kobylnica, Pierzyska, Pobiedziska, Pobiedziska Letnisko, Poznań Główny (Stary) i Trzemeszno) oraz w województwie kujawsko-pomorskim (w miejscowościach: Janikowo, Kołodziejewo, Mogilno i Złotniki Kujawskie).
Przeczytaj także: Niemal 9 mld zł na nowe inwestycje transportowe
Zakres inwestycji:
- rozbiórka istniejących i budowa nowych dworców systemowych (Janikowo, Poznań Główny),
- pozostawienie istniejących i budowa nowych dworców systemowych (Biskupice Wlkp., Pobiedziska Letnisko),
- przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Kobylnica, Kołodziejewo, Mogilno, Pobiedziska, Trzemeszno i Złotniki Kujawskie),
- przywrócenie historycznego wyglądu obiektów w zakresie podlegającym ochronie konserwatorskiej.
Projekt będzie realizowany do 9 września 2022 r.
Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa–Dorohusk wraz z dworcem na stacji Kraśnik położonym przy linii 68
Wartość całkowita projektu: 99 mln zł, dofinansowanie UE: 67,1 mln zł. Beneficjent: PKP SA.
Projekt zakłada budowę i/lub przebudowę 17 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim w miejscowościach: Michalin, Józefów, Otwock, Celestynów, Pilawa, Garwolin, Łaskarzew Przystanek i Życzyn oraz w województwie lubelskim: Dęblin, Nałęczów, Sadurki, Lublin, Świdnik Miasto, Trawniki, Kanie, Chełm i Kraśnik.
Zakres inwestycji:
- budowa nowych dworców systemowych (Garwolin, Łaskarzew Przystanek, Sadurki, Świdnik Miasto, Kraśnik, Kanie),
- przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Michalin, Józefów, Otwock, Celestynów, Pilawa, Życzyn, Trawniki, Chełm),
- prace mające na celu dostosowanie dworca do wymagań osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Dęblin, Nałęczów, Lublin).
Projekt będzie realizowany do końca 2021 r.
Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 1 na odcinku Skierniewice–Częstochowa, dworca Gałkówek przy liniach nr 17 i 25
Wartość całkowita projektu: 86,2 mln zł, dofinansowanie z UE: 59,2 mln zł. Beneficjent: PKP SA.
Projekt zakłada budowę i/lub przebudowę 8 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie łódzkim: Skierniewice, Płyćwia, Rogów, Koluszki, Gałkówek, Wilkoszewice, Gorzkowice i w województwie śląskim – dworzec w Częstochowie.
Zakres inwestycji:
- przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Skierniewice, Częstochowa),
- remont i przebudowa pomieszczeń dworcowych, mająca na celu dostosowanie dworca do wymagań do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Płyćwia, Gałkówek),
- rozbiórka istniejących obiektów i budowa nowoczesnych dworców systemowych (Rogów, Koluszki, Wilkoszowice, Gorzkowice).
Projekt będzie realizowany do końca 2022 r.
Polecamy też: Będzie ustawa zakazująca likwidacji linii kolejowych
Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 6 na odcinku Warszawa Wschodnia–Białystok – Kuźnica Białostocka
Wartość całkowita projektu: 43,1 mln zł, dofinansowanie z UE: 29,6 mln zł. Beneficjent: PKP SA.
W projekcie zaplanowana jest budowa lub przebudowa 12 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim (dworce: Ząbki, Tłuszcz, Dobczyn, Przetycz, Chrzęsne, Barchów) i podlaskim (dworce: Czyżew, Szepietowo, Jabłoń Kościelna, Racibory, Zdrody Nowe, Wasilków).
Zakres inwestycji:
- przebudowa istniejącego budynku na peronie oraz budowa nowego dworca systemowego (Ząbki),
- rozbiórka i budowa nowego budynku w formie IDS – Innowacyjnych Dworców Systemowych (Dobczyn, Przetycz, Chrzęsne, Barchów, Racibory, Zdrody Nowe, Wasilków),
- zbycie i budowa nowego dworca w formie IDS (Tłuszcz),
- dostosowanie dworca do wymagań osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Czyżew),
- przebudowa i modernizacja istniejących obiektów (Szepietowo, Jabłoń Kościelna),
- przywrócenie historycznego wyglądu obiektów w zakresie podlegającym ochronie konserwatorskiej.
Projekt będzie realizowany do końca 2021 r.
Dwie umowy o łącznej wartości dofinansowania unijnego wynoszącej ponad 832 mln zł zostały też zawarte z PKP PLK SA. Całkowita wartość tych projektów przekracza 1,2 mld zł. Są to:
Prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia–Oświęcim–Czechowice-Dziedzice
Wartość całkowita projektu: 1 003 mln zł, dofinansowanie z UE: 686,5 mln zł. Beneficjent: PKP PLK SA.
Projekt zakłada usprawnienie prowadzenia ruchu w ciągu linii kolejowej nr 93 oraz jej dostosowanie do wymogów interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolejowego wchodzącego w skład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Odcinki objęte inwestycją przebiegają przez województwa małopolskie i śląskie. Inwestycja obejmuje gminy: Trzebinia, Chrzanów, Libiąż, Chełmek, Oświęcim, Brzeszcze, Wilamowice, Bestwina, Czechowice-Dziedzice.
Przewiduje się: modernizację 3 stacji i 7 przystanków osobowych, przebudowę 8 mostów i 17 wiaduktów, przebudowę 3 przejść dla pieszych.
Zakres inwestycji:
- na odcinku Trzebinia–Oświęcim prace modernizacyjne zakładające niewielkie korekty układu torowego, przebudowę sieci trakcyjnej oraz urządzeń srk i infrastruktury technicznej pozostałych branż,
- na odcinku Oświęcim–Czechowice-Dziedzice – prace rehabilitacyjne mające na celu przywrócenie pierwotnych parametrów konstrukcyjnych linii kolejowej oraz wprowadzenie nowych rozwiązań technologicznych,
- na stacji Oświęcim – korekta układu torowego i dostosowanie urządzeń srk i infrastruktury technicznej pozostałych branż.
Projekt będzie realizowany do końca 2021 r.
Projekt, dostawa i instalacja elementów prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą techniczną na dworcach, stacjach i przystankach kolejowych
Wartość całkowita projektu: 211,5 mln zł, dofinansowanie z UE: 146 mln zł. Beneficjent: PKP PLK SA.
Projekt zakłada zabudowę urządzeń Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na 133 obiektach obsługi pasażerów zlokalizowanych na 5 liniach kolejowych na terenie województw: mazowieckiego, lubelskiego, łódzkiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego i lubuskiego.
Projekt będzie realizowany do końca 2022 r.
Budowa obwodnicy Bolkowa w ciągu DK 3/DK5
Wartość całkowita projektu: 94,9 mln zł, dofinansowanie UE: 66,7 mln zł. Beneficjent: GDDKiA.
Inwestycja zakłada budowę w systemie projektuj i buduj obwodnicy Bolkowa w ciągu drogi krajowej nr 3 o parametrach drogi klasy GP (ok. 5,7 km) wraz przebudową i rozbudową drogi krajowej 5 (ok. 2,1 km) do parametrów klasy GP.
Rezultatem będzie powiązanie obwodnicy Bolkowa z realizowaną (w ramach innego projektu) drogą ekspresową S3 Legnica–Bolków–Lubawka oraz skrócenie czasu przejazdu pomiędzy najważniejszymi ośrodkami miejskimi w zachodniej części Polski.
Projekt będzie realizowany do 2020 r.
Źródło: MI
Czytaj też: Podpisano umowę na budowę obwodnicy Bolkowa