14 kwietnia 2025 r. w Varso Place & CIC Warsaw odbyła się VI edycja Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego TOGETAIR. To coroczne wydarzenie, które łączy politykę, naukę, biznes oraz NGO w dyskusji o środowisku i gospodarce.
Wydarzenie otworzył minister Tomasz Siemoniak, akcentując konieczność łączenia działań w zakresie klimatu, migracji i bezpieczeństwa – kluczowych tematów polskiej prezydencji w Radzie UE. Ambasador Szwecji podkreślił znaczenie konkurencyjności gospodarki UE w kontekście transformacji klimatycznej i wsparcia Ukrainy. Marszałek Adam Struzik dodał, że tylko współpraca pozwoli nam stawić czoła wyzwaniom.
Na scenie Global Commons skupiono się na odbudowie przewagi konkurencyjnej Europy. Wskazywano na potrzebę ograniczenia barier administracyjnych – temat ten zdominował debatę o deregulacji. Ryszard Petru zauważył: Nie potrzebujemy nowych ustaw, lecz przejrzystych rozwiązań.
Na scenie Climate Care szeroko omawiano program „Czyste Powietrze”. Joanna Remiszewska-Michalak z ROCKWOOL Polska wskazywała na jego biurokratyczny charakter i problemy firm z wypłatami. Podkreślono konieczność termomodernizacji jako priorytetu przed inwestycją w panele.
Ważnym punktem VI Szczytu Klimatycznego TOGETAIR było podpisanie porozumienia między SGH a Fundacją Czyste Powietrze. Jak zaznaczyła Agata Śmieja, prezes fundacji, uczelnie powinny łączyć twarde dane z tematami społecznymi. Prof. Piotr Wachowiak, rektor SGH, dodał, że tylko systemowe rozwiązania przyniosą realne efekty.
Na scenie Future Cooperation podjęto temat rozwoju regionów. Iwona Szmitkowska z Pracodawców RP ostrzegała, że bez zatrzymania wyludniania inwestycje regionalne są zagrożone. Apelowała o mikroregionalne strategie dopasowane do potrzeb młodego pokolenia.
W obszarze mobilności przyszłości rozmawiano o rozwoju transportu niskoemisyjnego. Andrzej Gemra z Renault mówił o nowej gamie samochodów dostawczych,a Piotr Kamiński z Wielton – o lżejszych i bardziej funkcjonalnych naczepach. Paweł Kocoń z Mercedes-Benz zwracał uwagę, że mimo dostępności zeroemisyjnych ciężarówek, rynek nie jest jeszcze na nie gotowy.
Eksperci debatowali również o systemie kaucyjnym i opakowaniach. Magdalena Markiewicz z „PolKa” krytykowała obecny kształt ustawy, który nadmiernie obciąża detalistów. Anna Larsson z Reloop wskazała, że 30% opakowań w Europie nie nadaje się do recyklingu, a Anna Kozera-Szałkowska z PlasticsEurope podkreśliła rolę systemów zbierania odpadów.
TOGETAIR 2025 objęli patronatem: Parlament Europejski, Marszałek Sejmu RP, Senat RP i wiele ministerstw.
– Te debaty pokazują, że warto rozmawiać – podsumował współorganizator Artur Beck. – Kontynuujemy ten dialog jesienią na Kongresie Polska Moc Biznesu. Zielona transformacja wymaga współdziałania.
Czytaj także:
9. Forum Holzbau – szersze wykorzystanie drewna i prefabrykacja
Beton niskoemisyjny na autostradzie A2