Większe bezpieczeństwo podróżujących, skrócenie czasu przejazdu, wyprowadzenie ruchu z miasta – to podstawowe korzyści, jakie daje nowo otwarta obwodnica Brodnicy. Kontrakt o wartości niemal 39 mln zł netto na zlecenie GDDKiA Odział w Bydgoszczy wykonała Skanska.
Inwestycja objęła zaprojektowanie i budowę 1,1 km nowej jezdni w ciągu drogi krajowej nr 15, estakady o długości 540 m nad ulicą Wiejską, torami PKP i terenami zalewowymi rzeki Łacha wraz z drogami serwisowymi. Dla pieszych powstały chodniki, a dla cyklistów – ścieżki rowerowe przy nowym rondzie i wzdłuż przebudowywanych ulic. Inwestycja połączyła wybudowane w I etapie rondo z drogą krajową nr 15.
W ramach budowy obwodnicy wykonaliśmy estakadę o długości 540 m i szerokości ponad 11 m. Przebiega ona nad ulicą Wiejską, torami PKP, rzeką Łacha i terenami zalewowymi rzeki Drwęca – mówi Marcin Narolewski, dyrektor kontraktu, Skanska. – Ze względu na skomplikowane warunki gruntowe – połowa estakady przechodzi przez tereny zalewowe – posadowiliśmy ją na palach. Elementy stalowe konstrukcji estakady dostarczane były przez Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Skanska z Kielc i mają od 26,5 do 31,5 m długości. Waga jednego dźwigara waha się od 22 do 28 ton, a wysokość od 2,3 do 3,9 m. Na podpory montowaliśmy elementy o średniej długości 56 m i wadze około 50 ton.
Na estakadzie znajduje się jedna jezdnia dwupasmowa o szerokości pasa ruchu 3,5 m, ograniczona krawężnikiem, oświetlona przez 14 latarni.