Obwodnica Gryfina oddana do ruchu

03.01.2025

Obwodnica Gryfina w ciągu DK31 ma 5,6 km. Jest to pierwsza oddana do ruchu inwestycja z Programu budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim.

 

Obwodnica Gryfina

 

Obwodnica Gryfina o długości 5,6 km omija miasto od wschodu. Dzięki niej kierowcy jadący od Szczecina w kierunku Chojny nie muszą już przejeżdżać przez ulice Gryfina.

Droga krajowa nr 31 przebiegała głównymi ulicami Gryfina, będąc jedyną drogą w jego południowej części, przez co kumulował się na niej zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Na dotychczasowym przebiegu drogi krajowej przez miasto było wiele skrzyżowań, przejść dla pieszych i przede wszystkim wiadukt kolejowy, pod którym nie mogły przejeżdżać pojazdy wyższe niż 2,7 m.

Obwodnica Gryfina wyprowadza tranzyt poza miasto. Natomiast kierowcy w kilka minut ominą miasto nową trasą, która jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Na obwodnicy powstały cztery ronda: na początku i na końcu, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową (ul. Armii Krajowej). Mieszkańcy mogą też korzystać z dwóch przejść pod obwodnicą, którymi bezkolizyjnie poprowadzone są ścieżki pieszo-rowerowe i szlaki prowadzące z miasta do terenów leśnych. Wybudowane zostało też jedno przejście dolne dla średnich zwierząt.

Przebieg trasy obwodnicy został wyznaczony decyzją środowiskową w 2012 r. Od 2019 r. była przygotowywana dokumentacja koncepcyjna i wykonywane badania podłoża. W 2020 r. ruszył przetarg na realizację. Umowę w formule „projektuj i buduj” o wartości 74,77 mln zł podpisano w kwietniu 2021 r. z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wykonawca opracował projekty budowlane i uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwiło rozpoczęcie we wrześniu 2022 r. budowy drogi. Prace budowlane były prowadzone zgodnie z terminami kontraktowymi, co umożliwiło w ostatnich tygodniach dokonanie odbiorów i uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń na użytkowanie trasy.

 

Obwodnica Gryfina

 

Program budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim

W rozpisanym na lata 2020–2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic, poza obwodnicą Gryfina, znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Prace przy obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20 są już na ukończeniu i inwestycja ma być gotowa w II kwartale 2025 r. W 2024 r. podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnic: Szwecji, Rusinowa i Wałcza na DK22 oraz Stargardu na DK20. Dla obwodnicy Szwecji przygotowano już projekt budowlany i złożono wniosek o ZRID. Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 pod koniec września 2024 r. ruszył przetarg na budowę. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13). Przygotowywany jest przetarg na realizację obwodnicy Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.

 

Źródło: GDDKiA

 

Przeczytaj też:

Południowa obwodnica Oświęcimia częściowo otwarta

Umowa na budowę odcinka drogi ekspresowej S17 Piaski–Hrebenne

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in