W Hotelu „Gromada Centrum” w Warszawie odbyła się narada informacyjno-szkoleniowa Krajowej Komisji Rewizyjnej PIIB (KKR) i okręgowych komisji rewizyjnych (OKR).
W spotkaniu uczestniczyło 90 osób. Głównym celem takich narad jest przekazanie wiedzy w zakresie przepisów prawnych i finansowych oraz wymiana doświadczeń dotyczących kontroli działalności statutowej, finansowej i gospodarczej izb, przeprowadzanych przez okręgowe komisje rewizyjne i Krajową Komisję Rewizyjną.
Katalog zagadnień do omówienia podczas spotkania przygotowany został przez KKR, wykorzystując również tematy zgłoszone przez przewodniczących OKR. Do rozstrzygnięcia wątpliwości prawniczych zaproszony został prof. dr hab. Marek Chmaj. Konspekt pt. „Materiały szkoleniowe dla członków okręgowych komisji rewizyjnych oraz Krajowej Komisji Rewizyjnej PIIB” został przekazany wszystkim uczestnikom.
Zagadnienia przedstawione w tych materiałach dotyczyły m.in.:
– możliwości pełnienia innych funkcji w różnych organach izby przez członków OKR i KKR;
– dostępu do danych osobowych podczas przeprowadzania kontroli;
– łączenia wykonywania pracy zawodowej i obowiązków w organach samorządu zawodowego;
– odpowiedzialności OKR i KKR za prawidłową gospodarkę finansową i realizację celów statutowych przez organy samorządu zawodowego.
Na zakończenie pierwszego dnia narady, na zaproszenie Tadeusza Duraka, przewodniczącego Krajowej Komisji Rewizyjnej, gościem specjalnym był mgr inż. Andrzej Roch Dobrucki, prezes PIIB. W swoim wystąpieniu prezes PIIB omówił zmiany w statucie izby i regulaminach organów, wynikające z uchwał podjętych przez II Nadzwyczajny Krajowy Zjazd PIIB. Ponadto, wiele uwagi poświęcił konsekwencjom zmian „deregulacyjnych” i ostatniej nowelizacji Prawa budowlanego, które w sposób klarowny przedstawił w formie prezentacji. Wiele kontrowersji w środowisku inżynierów instalatorów budzi problematyka nowych uregulowań dotyczących braku konieczności wykonania projektów instalacji wewnątrz budynku. Andrzej R. Dobrucki przybliżył zebranym działania, jakie zostały podjęte przez izbę w obronie interesów jej członków w tym zakresie.
W drugim dniu narady przed południem jej uczestnicy wybrali się na wycieczkę techniczną na dwie inwestycje w Warszawie: remont Mostu Łazienkowskiego oraz budowę najwyższego budynku biurowego w Polsce – Warsaw Spire. Po południu odbyła się narada szkoleniowa poświęcona zagadnieniom finansowym, którą poprowadził biegły rewident Marian Mońka. Przygotował również materiał w wersji pisemnej pt. „Wybrane kwestie działalności Krajowej Komisji Rewizyjnej PIIB”, który został przekazany zebranym.
Zagadnienia dotyczyły m.in.:
– prawidłowego przeprowadzenia kontroli sprawozdania finansowego i oceny wyniku finansowego w danym roku;
– kontroli poprawnego prowadzenia dokumentów księgowo-finansowych, w tym rozliczenia delegacji;
– działalności prewencyjnej komisji rewizyjnej. Na zakończenie spotkania przewodniczący KKR PIIB podziękował wszystkim uczestnikom za obecność i aktywny udział w naradzie, ponieważ te dwa elementy są niezbędne, by przyniosła ona oczekiwane rezultaty, a spotkanie stało się prawdziwym forum dyskusji, wymiany doświadczeń i doskonalenia działań kontrolnych. Uczestnicy spotkania jednogłośnie opowiedzieli się za organizacją kolejnej narady szkoleniowej w 2016 r.
mgr inż. Tadeusz Durak
przewodniczący Krajowej Komisji Rewizyjnej PIIB