Kolejowa rewolucja w Małopolsce

30.04.2018

Mieszkańcy Małopolski już wkrótce szybciej i sprawniej będą podróżować między miastami.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokonują korzystnych zmian na drogach kolejowych Małopolski. Powstają dodatkowe tory i nowe przystanki – zyskają pasażerowie korzystający z kolejowej komunikacji. Efektem prac, przewidzianych w Krajowym Programie Kolejowym (KPK), będą krótsze podróże z Krakowa m.in. do Rzeszowa, Katowic, Nowego Sącza.

W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego o wartości ponad 66 mld zł do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują objąć pracami 9 tys. km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki
o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei, a na torach będzie bezpieczniej. Realizację KPK zapewniają środki z programów UE i budżetu państwa.

W KPK jest szesnaście projektów, które szczególnie będą służyć Małopolsce. Dla pasażerów najbardziej odczuwalnym efektem inwestycji będą krótsze podróże. Pociągi z Krakowa dotrą szybciej m.in. do Rzeszowa, Oświęcimia, Wadowic, Bielska-Białej, Zakopanego czy Katowic. Przejazdy dzięki nowym peronom, nowoczesnym urządzeniom sterowania i wymianie torów będą wygodniejsze i bardziej niezawodne.

 

 

 

Przewoźnicy będą mogli uruchamiać więcej połączeń. Windy i pochylnie ułatwią dostęp do stacji osobom mającym problem z poruszaniem się bądź podróżującym z większym bagażem.

Za sprawą nowych przejść podziemnych, wiaduktów oraz nowoczesnych zabezpieczeń na przejazdach kolejowo- -drogowych znacząco wzrośnie poziom bezpieczeństwa pasażerów kolei, a także kierowców i pieszych.

 

Krajowy Program Kolejowy obowiązuje do 2023 r., czyli do momentu, w którym się kończy możliwość dofinansowania projektów w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Dokument określa wielkość i źródła finansowania (w tym środki z UE oraz środki krajowe), a także stanowi podstawę do zapewnienia finansowania inwestycji zgodnie z ustawą o finansach publicznych (MI).

 

W Krakowie

Od grudnia pociągi kursują krócej po nowej łącznicy (zbudowanej w latach 2015-2017) Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze (dawniej Krzemionki), na której powstały dwa nowoczesne przystanki kolejowe Podgórze i Zabłocie, w pełni przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Łącznica pozwala na istotne skrócenie czasu przejazdu do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego – pociągi nie muszą już zmieniać kierunku jazdy w Płaszowie.

Trwa modernizacja odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Do 2021 r. powstanie dodatkowa para torów z nowymi przystankami i mostem na Wiśle. Pociągi będą mogły jeździć szybciej, a najważniejszym efektem prac będzie zwiększenie przepustowości linii między Krakowem Głównym oraz Płaszowem. Ruch pociągów dalekobieżnych będzie prowadzony niezależnie od aglomeracyjnych, po oddzielnych torach. Pociągi będą mogły jeździć częściej, w równych odstępach. Dodatkowo pasażerowie zyskają nowe przystanki – w centrum przy ul. Grzegórzeckiej/Dietla oraz przy ul. Złocieniowej.

 

Do Katowic

Mieszkańcy województwa małopolskiego będą wygodniej podróżować na linii między Krakowem, Katowicami i Zabrzem. Obecnie prace trwają na terenie Małopolski, po ich zakończeniu pociągi pojadą z szybkością 160 km/h, czas przejazdu między Katowicami a Krakowem skróci się do ok. 1 godz. Kolej stanie się tu dobrą alternatywą dla autostrady A4. Na korzyść transportu szynowego przemawia dojazd do centrów miast – bez korków. Na trasie zwiększy się też bezpieczeństwo dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem oraz wiaduktom drogowym, w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych.

 

Wizualizacja linii kolejowej na odcinku Kraków Główny – Rudzice

 

Do Zakopanego i Oświęcimia

Trwają prace przy modernizacji linii m.in. na odcinku ze Skawiny przez Suchą Beskidzką, Chabówkę do Zakopanego. Pociągi korzystają już z nowych łącznic w Krakowie i Suchej Beskidzkiej, które pozwalają na zaoszczędzenie nawet pół godziny. Zakończenie prac na całej linii skróci podróż z Krakowa do Zakopanego o blisko półtorej godziny – z 3 godz. 30 min. do nieco ponad 2 godz. Kolej stanie się alternatywą tzw. Zakopianki. Prace przewidziane są też na 66-kilometrowej linii między Krakowem Płaszowem a Skawiną. Dzięki inwestycjom poprawią się warunki dla ruchu towarowego, a kolej na tym odcinku stanie się bardziej konkurencyjna.

 

Do Tarnowa i Rzeszowa

Ważną inwestycją jest modernizacja międzynarodowej trasy E30 między Krakowem a Rzeszowem. To ogromny projekt, obejmujący przebudowę bądź budowę aż 139 wiaduktów i mostów. Pasażerowie korzystają już m.in. z nowych wygodnych peronów.

Od grudnia pociągi jadą z prędkością 160 km/h, a towarowe – 120 km/h. Skrócił się czas przejazdu pociągów do Tarnowa i Rzeszowa. Między stolicami Małopolski i Podkarpacia podróż trwa teraz ok. 1,5 godz. (wcześniej pociągi jechały nawet 2 godz.).

 

 

Do Oświęcimia, Wadowic

Zmieniają się też linie między Trzebiną, Oświęcimiem a Czechowicami- Dziedzicami. Tam, gdzie teraz pociągi zwalniają do 30 km/h, po zakończeniu prac pojadą 80-120 km/h. Skróci się czas podróży z Krakowa do Oświęcimia.

W przyszłym roku ruszy przetarg na przebudowę linii między Kalwarią-Lanckoroną a Wadowicami, Andrychowem i Kętami. Po zakończeniu przebudowy pociągi znacznie przyspieszą. Ponadto w Kalwarii-Lanckoronie powstanie łącznica, dzięki której pasażerowie szybciej dojadą z Krakowa do Wadowic i Bielska-Białej.

 

Do Zakopanego przez nową linię kolejową

Bardzo istotną inwestycją jest budowa nowej linii kolejowej Podtęże – Szczyrzyc–Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka – NowySącz. To element ważnego transeuropejskiegokorytarza transportowego.W pierwszej kolejności zmodernizowana zostanie 74-kilometrowa linia między Chabówką a Nowym Sączem. Powstanie ponadkilometrowa estakada oraz dwa tunele o łącznej długości 5,8 km. Linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h. Następnie zostanie wybudowana linia (58 km), łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Pociągi będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do sprawnej komunikacji. Skróci się czas przejazdu z Krakowa do Chabówki i Zakopanego, z Krakowa do Nowego Sącza i między Chabówką a Nowym Sączem.
Pociągi między Krakowem a Zakopanem będą miały krótszy o ok. 30 km dystans. Czas przejazdu skróci się z 3 godz. 30 min. do ok. 1 godz. 40 min. Trasa do Nowego Sącza skróci się o 75 km. Pociągi nie będą musiały już jechać przez Tarnów. Skróci się też czas przejazdu do Muszyny i Krynicy.

 

Między Tarnowem a Muszyną i Tunelem a Sosnowcem

W Małopolsce zaplanowano także poprawę linii z miejscowości Tunel przez Bukowno do Sosnowca Południowego. Obecnie pociągi na większości trasy jadą ok. 50 km/h. Po zakończeniu przebudowy prędkość zostanie nawet dwukrotnie zwiększona do 100-120 km/h. Inwestycja jest ważna i dla ruchu pasażerskiego, i dla towarowego. Rozpoczęły się też prace na linii z Tarnowa do Muszyny. Po zakończeniu prac pociągi pojadą szybciej i skróci się czas podróży.

 

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in