30 stycznia Komisja Europejska wydała decyzję o wsparciu finansowym z Programu Infrastruktura i Środowisko dwóch projektów drogowych wartych łącznie ponad 4,3 mld zł.
Są to inwestycje współfinansowane z działania 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T PO IiŚ 2014–2020: budowa drogi ekspresowej S7 Gdańsk – Elbląg, odcinek Koszwały – Elbląg i budowa drogi ekspresowej S8 Wyszków – Białystok, odcinek granica województwa mazowieckiego/podlaskiego – Zambrów.
Budowa drogi ekspresowej S7 Gdańsk – Elbląg, odcinek Koszwały – Elbląg
Projekt obejmuje budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Koszwały – Elbląg o łącznej długości 39,63 km. Inwestycja składa się z dwóch zadań projektowych: Koszwały – Nowy Dwór Gdański oraz Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo.
Na całym odcinku projektowanej drogi ekspresowej zaplanowany jest przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu – pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu. Inwestycja przebiega na terenie województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Droga ekspresowa S7 na odcinku Gdańsk – Elbląg stanowi element transeuropejskich sieci transportowych i jest zlokalizowana w bazowym korytarzu TEN-T (Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie, Gdańsk – Warszawa – Katowice). Odcinek drogi ekspresowej S7 jest również fragmentem międzynarodowej drogi E77.
Całkowita wartość projektu: 3 747 900 317,82 zł. Kwota dofinansowania UE: 2 000 661 323,79 zł.
Termin realizacji: październik 2015 r. – wrzesień 2018 r.
Budowa drogi ekspresowej S8 Wyszków – Białystok, odcinek granica województwa mazowieckiego/podlaskiego – Zambrów
Inwestycja obejmuje rozbudowę drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej S8 o całkowitej długości 14,91 km na odcinku granica województwa mazowieckiego/podlaskiego do początku obwodnicy Zambrowa. Droga ekspresowa S8 na tym odcinku przebiega w korytarzu należącym do kompleksowej sieci TEN-T i stanowi fragmentem międzynarodowej drogi E67, o przebiegu Helsinki – Tallin – Ryga – Kowno – Budzisko – Suwałki – Białystok – Warszawa – Piotrków Trybunalski – Wrocław – Kłodzko – Praga. Odcinek drogi ekspresowej zaprojektowano w przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu dostosowanymi do prognozowanego poziomu ruchu wraz z pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym. Zrealizowany w ramach przedmiotowej inwestycji węzeł drogowy umożliwi bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg dojazdowych. Planowana droga ekspresowa S8 ułatwi ruch tranzytowy, a także wpłynie na wzrost bezpieczeństwa ruchu.
Całkowita wartość projektu: 540 865 000,00 zł. Kwota dofinansowania UE: 295 566 113,21 zł.
Termin realizacji: styczeń 2015 r. – lipiec 2017 r.
Źródło: MIiB