Dworzec w Gąsocinie zostanie wyremontowany

03.09.2025

Dworzec w Gąsocinie, wybudowany w XIX w., przejdzie kompleksową modernizację uwzględniającą jego zabytkowy charakter.

 

Dworzec w Gąsocinie

 

Dworzec w Gąsocinie położony jest przy linii kolejowej Warszawa–Gdańsk, będącej częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), czyli systemu głównych połączeń transportowych na terenie Unii Europejskiej. Podróżni mogą korzystać z licznych połączeń do Warszawy, Ciechanowa, Mławy czy Działdowa. Dworzec w Gąsocinie został zbudowany ok. 1877 r., jest obiektem drewnianym, ma dwie kondygnacje, składa się z piętrowego korpusu głównego oraz dwóch bocznych, jednokondygnacyjnych dobudówek. Ściany i więźba dachowa miały interesujące drewniane zdobienia, a podmurówka wykonana została z kamieni polnych. Zgodnie z ówczesnymi standardami budynki dworcowe przy dawnej Kolei Nadwiślańskiej wznoszono według powtarzalnych projektów, jako obiekty drewniane nawiązujące stylem do tradycyjnej rosyjskiej architektury drewnianej obszarów wiejskich. Obecnie obiekt ten jest nieczynny i całkowicie wyłączony z użytkowania. Do dziś zachowało się kilka podobnych drewnianych dworców, w tym zmodernizowane niedawno budynki na stacjach Życzyn oraz Celestynów.

Dworzec w Gąsocinie po przebudowie stanie się nie tylko cennym przykładem drewnianej architektury, ale przede wszystkim nowoczesnym miejscem obsługi pasażerów i lokalnej społeczności. Spółka PKP zobowiązała się do przeprowadzenia inwestycji pod warunkiem wynajęcia przez lokalny samorząd przestrzeni na dworcu po zakończeniu jego modernizacji. Na parterze dworca znajdą się m.in. poczekalnia, ogólnodostępne toalety, pomieszczenie kasy biletowej wraz z zapleczem socjalnym. W części parteru i na całym I piętrze zaplanowano przestrzenie (łącznie ok. 190 m²), które dzięki zawartej z PKP S.A. w tym roku umowie zostaną zagospodarowane przez gminę Sońsk. Taka współpraca pozwoli na połączenie na dworcu funkcji obsługi podróżnych z usługami dla mieszkańców.

 

Dworzec w Gąsocinie

 

W ramach inwestycji zakładana jest rozbiórka znacznej części budynku, którą zastąpi nowa konstrukcja główna, odtworzona wraz z detalami architektonicznymi elewacja, a także nowe stropy, dach oraz fundamenty. W holu głównym zostaną poddane konserwacji zachowane historyczne elementy wyposażenia. Zakres wszystkich prac został uzgodniony z konserwatorem zabytków. Cały budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych, a poza tym pojawią się nowe udogodnienia dla osób mających trudności z poruszaniem się: pochylnia przy wejściu głównym do budynku, winda, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz specjalnie przystosowane toalety. W środku będą także elektroniczne wyświetlacze z informacjami o rozkładzie jazdy pociągów. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System), a poprzez montaż nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych zwiększy się bezpieczeństwo osób i samego budynku. Metamorfozę przejdzie także plac przed dworcem – powstaną parkingi dla samochodów i miejsca postojowe dla rowerów, elementy małej architektury (wiaty, ławki, kosze) oraz nasadzenia zieleni.

Przebudowa dworca kolejowego w Gąsocinie jest finansowana ze środków własnych PKP S.A. Wartość całej inwestycji szacowana jest na kilkanaście mln zł brutto, a dokładna kwota, za jaką zostanie przebudowany ten obiekt, zostanie określona po zakończeniu przetargu i zawarciu umowy na roboty budowlane. Inwestycja została podzielona na dwa etapy. Za opracowanie dokumentacji projektowej wraz z nadzorem odpowiadała firma MAPLE sp. z o.o. z Katowic, a w ramach nowego przetargu wybrany zostanie generalny wykonawca robót. Oddanie dworca do użytku planowane jest do końca 2027 r.

 

Źródło: PKP S.A.

 

Przeczytaj też:

Dworzec w Mrzezinie po renowacji

Dworzec w Zbąszyniu przeszedł modernizację

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in