At the airport and on the plane
You have already booked a flight, packed your suitcase and bag that you want to carry with you onto the plane, called for a taxi and finally got to the airport. The first thing you need to do there is to go the correct airline desk to check in. What is the ticket agent going to ask you about?
– Do you have an e-ticket or a paper one? Do you have a one-way or a round-trip ticket?
– May I have your ID, please? Your passport or other government issued photo ID.
– Are you checking baggage or flying with carry-on only?
– Would you like a window or aisle seat?
– After the security check, board your flight at Gate 3.
Once you get your boarding pass, you can go through security, which includes sending your carry-on bags through the X-ray machine, and walking through a metal detector. You also have to place all your electrical equipment, small metal items, a coat and sometimes shoes in special trays. When you hear Flight no. XYZ is now boarding or This is the final call for flight XYZ, it means you should quickly go to the appropriate gate and board on your plane.
Already on the plane, before take-off, the cabin crew will give a safety demonstration and inform about emergency exists, lavatories, overhead luggage compartments, reading lights, seat belts, in-flight entertainment and meals, as well as the estimated time of departure and arrival.
Hailing a cab
Learning some useful phrases, you will be able to call for a taxi, check where it is, tell the driver where you want to go and ask how much to pay:
– May I have a taxi at XYZ Street? I’d like to order a taxi at XYZ Street as soon as possible, please.
– Hello, I ordered a taxi for 1 p.m. at XYZ Street. It’s 1:15 p.m. now. Could you check what has happened, please?
– Could you take me to XYZ Street, please?
– How much is the typical taxi fare to the city centre? How much do I owe you? Keep the change.
Finding your way around
Have you ever got lost while traveling? Then, it is always good to ask a passer-by Excuse me, could you tell me how to get to XYZ? or Where is the closest bank? You are likely to hear the following instructions: take the next street left, turn right, go straight on, go around the corner, this place is opposite to the church / past the park.
Hotel check-ins
Upon arriving at the hotel you have booked, you will need to check in. At the reception desk you will also pay the bill andcheck out when leaving the hotel. If you have not made a reservation, ask whether there are any rooms available (e.g. double room, single room or a suite). You should also enquiry about hotel facilities and services available such as restaurants, bars, swimming pools, gyms, laundry service, airport transfer as well as room service.
Magdalena Marcinkowska
GLOSSARY:
to brush up (on) – odświeżyć, podszlifować
abroad – za granicą
hotel staff – personel hotelowy
to book a flight – rezerwować lot
suitcase – walizka
airline desk (also check-in desk, check-in counter) – stanowisko odprawy
to check in – zgłaszać się do odprawy, meldować się (w hotelu), odbijać kartę po przyjściu do pracy, odprawiać (pasażerów, bagaż)
one-way ticket – bilet w jedną stronę
round-trip ticket – bilet powrotny
carry-on (also hand luggage, carry–on luggage, hand baggage AmE) – bagaż podręczny/kabinowy
window seat – miejsce przy oknie
aisle seat – miejsce przy przejściu
boarding pass/card –karta pokładowa
tray – tu: koszyk na taśmociągu (na lotnisku)
gate – bramka, wyjście do samolotu
to board on the plane (also to get on) – tu: wchodzić na pokład
lavatory (toilet BrE) – toaleta, ubikacja
seat belt (also safety belt) – pas bezpieczeństwa
to hail a cab/taxi (also to call for a taxi) – wzywać taksówkę
fare – opłata za przejazd
keep the change – reszty nie trzeba
to check out (of a hotel) – wymeldować się (z hotelu)
double room – pokój dwuosobowy
single room – jedynka, pokój jednoosobowy
suite – apartament
laundry service – usługi pralnicze w hotelu
room service – obsługa pokoi
Tłumaczenie
„Odśwież” swój angielski i przygotuj się do zagranicznej podróży
Podczas zagranicznych podróży znajomość języka angielskiego jest z pewnością dużą zaletą, a nawet koniecznością. Bez względu na to, czy odwiedzamy kraj anglojęzyczny czy nie, podróżujemy służbowo czy dla przyjemności, nieraz potrzebujemy angielskiego, by porozmawiać z personelem hotelu, funkcjonariuszami na lotnisku, taksówkarzami lub, po prostu, z ludźmi na ulicy.
Na lotnisku i w samolocie
Zarezerwowałeś już lot, spakowałeś walizkę i bagaż, który chcesz zabrać ze sobą na pokład samolotu, wezwałeś taksówkę i wreszcie dotarłeś na lotnisko. Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jest zgłoszenie się do odprawy do właściwego stanowiska. O co zapyta cię pracownik obsługi pasażerskiej?
– Czy posiada Pan/Pani e-bilet czy bilet papierowy? Czy ma Pan /Pani bilet w jedną czy w obie strony?
– Czy mogę prosić Pana/Panią o dowód tożsamości? Paszport lub inny dokument urzędowy ze zdjęciem.
– Czy odprawia Pan/Pani bagaż, czy leci Pan/Pani jedynie z bagażem podręcznym?
– Chciałby Pan/Pani miejsce przy oknie czy przy przejściu?
– Po kontroli bezpieczeństwa wejście na pokład odbędzie się z bramki nr 3.
Po otrzymaniu karty pokładowej możesz skierować się do kontroli bezpieczeństwa, która obejmuje prześwietlenie bagaży podręcznych w urządzeniu rentgenowskim oraz przejście przez detektor metalu. Musisz też umieścić wszystkie urządzenia elektroniczne, drobne przedmioty metalowe, płaszcz, a czasem również buty w specjalnych koszykach. Kiedy usłyszysz komunikat: Rozpoczęto już przyjmowanie pasażerów na pokład samolotu XYZ lub Ostatnie wezwanie dla lotu nr XYZ, oznacza to, że powinieneś szybko przejść do właściwej bramki i wejść na pokład.
Już w samolocie, przed startem, personel pokładowy zaprezentuje procedury bezpieczeństwa, a także poinformuje o wyjściach awaryjnych, toaletach, półkach na bagaż podręczny, lampkach do czytania, pasach bezpieczeństwa, rozrywce oraz posiłkach podczas lotu oraz przewidywanym czasie odlotu i przylotu.
Wezwanie taksówki
Nauczywszy się kilku przydatnych zwrotów, będziesz mógł zadzwonić po taksówkę, sprawdzić, gdzie obecnie się znajduje, powiedzieć kierowcy, gdzie chcesz dojechać oraz zapytać, ile powinieneś zapłacić:
– Czy mogę zamówić taksówkę na ulicę XYZ? Chciałbym zamówić taksówkę na ulicę XYZ najszybciej, jak to możliwe.
– Dzień dobry, zamówiłem taksówkę na godz. 13:00 na ulicę XYZ. Jest 13:15. Czy mogłaby Pani sprawdzić, co się stało?
– Czy może mnie Pan zawieźć pod adres XYZ?
– Jaka jest średnia stawka za dowóz do centrum miasta? Ile jestem winien? Proszę zatrzymać resztę.
Poruszanie się po mieście
Czy kiedykolwiek zgubiłeś się podczas podróży? Wtedy zawsze dobrze zapytać przechodnia: Przepraszam, może mi Pan/Pani powiedzieć, jak dostać się do XYZ? lub Gdzie jest najbliższy bank? Najprawdopodobniej usłyszysz następujące wskazówki: skręć w lewo na następnym skrzyżowaniu, skręć w prawo, idź prosto, skręć za róg, to miejsce znajduje się naprzeciwko kościoła/obok parku.
Zameldowanie w hotelu
Po przybyciu do hotelu, który zarezerwowałeś, musisz się zameldować. Na recepcji zapłacisz też rachunek i wymeldujesz się, kiedy będziesz opuszczał hotel. Jeśli nie dokonałeś wcześniejszej rezerwacji, zapytaj, czy są wolne pokoje (np. dwuosobowy, jedynka, apartament). Powinieneś też zapytać o dostępne udogodnienia i usługi hotelowe, jak na przykład restauracje, bary, baseny, siłownie, pralnię, transport z lotniska, a także obsługę pokojową.