Nowy most nad Kanałem Kędzierzyńskim

22.04.2020

Zakończyła się przebudowa mostu nad Kanałem Kędzierzyńskim. Pociągi jeżdżą szybciej i sprawniej po nowej konstrukcji.

 

 

W marcu br. most nad Kanałem Kędzierzyńskim między Sławięcicami a Nową Wsią koło Kędzierzyna-Koźla pomyślnie przeszedł próby obciążeniowe. Dzięki nowej inwestycji pociągi towarowe jeżdżą już ze zwiększoną prędkością do maks. 80 km/h, m.in. w stronę Kędzierzyna-Koźla i Magistrali Węglowej. Poprawiły się więc warunki transportu towarów na trasie Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle. Nowa przeprawa nad kanałem, największa konstrukcja mostowa na linii, to jeden z efektów projektu „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle”, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Stalowy most nad Kanałem Kędzierzyńskim ma długość 67 m i waży ponad 300 t. Został wykonany w miejscu starej przeprawy, obok mostów na linii Kędzierzyn-Koźle–Gliwice (nr 137). Elementy konstrukcji dostarczono w częściach. Specjalnie przygotowane tymczasowe podpory podtrzymywały konstrukcję w trakcie jej nasuwania centymetr po centymetrze z jednego brzegu na drugi. Operacja trwała tydzień. Na nowej przeprawie ułożono tory i zainstalowano sieć trakcyjną.

 

 

Szybszy transport towarów zapewnia również m.in. nowy wiadukt kolejowy nad dwutorową linią (nr 152) o długości ok. 30 m w Pisarzowicach koło Toszka. W maju ukończona zostanie przebudowa mostu na Kanale Gliwickim, a także zakończone prace przy drugim przęśle wiaduktu kolejowego w Paczynie.

Linia kolejowa od Toszka Północ do Starego Koźla jest jedną z najważniejszych tras towarowych na Górnym Śląsku. Zapewnia transport węgla z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego, m.in. do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni.

Wartość projektu „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle” wyniosła 192 mln zł, z czego 85% pochodzi z unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ukończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2020 r.

 

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Przeczytaj też: Rewitalizacja mostów kolejowych

Nowy przystanek kolejowy i dwa wiadukty w Warce

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in