Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu otwarte

14.12.2015

Toruń wzbogacił się o jedną z najnowocześniejszych sal koncertowych w Polsce.

Generalnym wykonawcą, wartej 157, 97 mln zł (brutto) inwestycji jest konsorcjum: Mostostal Warszawa (lider) – Acciona Infrastruktura (partner). Uroczyste otwarcie zainaugurował koncert Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.

 

 

Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordankach w Toruniu zbudowano według projektu architekta – Fernando Menisa. Hiszpański projektant przyznał, że przy jego tworzeniu inspirował się gotycką architekturą Torunia, wpisanego na listę Dziedzictwa Kulturowego Unesco. Projektant wpisał nowoczesny obiekt z betonu i cegły w wiekową zabudowę miasta. Realizacja tego wyjątkowego przedsięwzięcia zajęła Mostostalowi Warszawa ponad dwa lata, a zakończona inwestycja ma szansę zapisać się w historii polskiej architektury jako najnowocześniejsza sala koncertowa w naszym kraju.

Centrum koncertowe w Toruniu ma sześć kondygnacji i około 22 tys. m² powierzchni. W jego wnętrzu znajdują się: sala ze sceną i kanałem dla orkiestry, widownia na 880 miejsc i scena plenerowa na 300 miejsc, a także pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne. To koncepcja surowej betonowo-ceglanej sali, która częściowo zanurzona jest pod ziemią. Głównym założeniem projektu było stworzenie wielofunkcyjnego obiektu, który pozwoli na organizację różnorodnych wydarzeń: koncertów symfonicznych, jak i popowych, widowisk teatralnych, a także targów oraz pokazów mody.

 

 

Przy budowie Centrum Kulturalno-Kongresowego zastosowano wiele niespotykanych dotąd w Polsce rozwiązań. Jednym z nich jest technologia wyłożenia fasady obiektu tzw. pikado. Pikado powstaje w ten sposób, że na jednej stronie szalunku przyklejana jest połamana i chaotycznie ułożona cegła. Między jego drugą stroną a cegłą wlewany jest beton, który wypełnia wszystkie szczeliny. Po utwardzeniu materiału betonowa powierzchnia jest skuwana w taki sposób, aby jak najmocniej ją odsłonić. Architekt chciał tym zabiegiem nawiązać do gotyckiej starówki Torunia. Ponadto – oprócz funkcji estetycznej – pikado stanowi istotny element akustyki budynku. Ciekawym rozwiązaniem jest również mobilna ściana pomiędzy dużą salą koncertową a salą kameralną, która jest najwyższą ruchomą przegrodą w Polsce.

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in