Budowa mostu Pelješac w Chorwacji

23.04.2020

Do budowy mostu Pelješac łączącego dwa wybrzeża Adriatyku zostały wykorzystane żurawie wieżowe i urządzenia dźwigowe Zoomlion.

 

 

Wantowy most Pelješac to największy trwający w Chorwacji projekt budowlany. Po jego ukończeniu w 2021 r. most połączy półwysep Pelješac i miasto Dubrownik z resztą kraju bez konieczności przejazdu przez terytorium Bośni i Hercegowiny. Budowę rozpoczęto już w styczniu 2009 r. Z powodów ekonomicznych prace były wstrzymywane i trwały długo. Przetarg na wznowienie budowy mostu w 2018 r. wygrała chińska firma China Road and Bridge Corporation. W styczniu 2019 r. rozpoczęła się jego realizacja.

Przeprawa będzie mieć długość 2,44 km, wysokość 55 m i będzie spoczywać na sześciu wspornikach połączonych wantami o rozpiętości 285 m. Wysokość mostu możliwi przepływanie pod nim statków do portu Neum. Most będzie miał 21 m szerokości i cztery pasy ruchu.

Do projektu wykorzystano sześć żurawi wieżowych T7020-12H (IL) firmy Zoomlion Hoisting Machinery Branch co.ltd i sześć dźwigów budowlanych SC200EB (BWM-3S). Ze względu na silne wiatry wiejące w tym rejonie – o prędkości do 41 m na sekundę, projekt i budowa napotkały szereg wyzwań. Takie warunki wymagały odpowiedniego sprzętu do prac, zapewniającego odpowiednią odporność na wiatr, korozję i stabilność.

Żuraw wieżowy T7020-12H (IL) wykorzystywany przy budowie mostu Pelješac pracuje na średniej wysokości 100 m, a maksymalna długość jego ramienia wynosi 70 m. Maksymalny podnoszony przez niego załadunek sięga 12 t, co sprawdza się w podnoszeniu stalowych belek w budowie wsporników. Żuraw pracuje na podstawie 2,2-metrowego, poprzecznego standardowego wiązania typu czopowego, co umożliwia jego łatwiejszy transport, zwiększa stabilność i zwiększa zasięg jego pracy.

Dźwigi budowlane SC200EB (BWM-3S) zamontowane są po przeciwległej stronie każdego wspornika. Średnia wysokość ich pracy wynosi 50 m, a udźwig – 2 t, zaś prędkość znamionowa liczy 40 m na minutę. W celu uporania się z silnymi wiatrami dźwigi wyposażono dodatkowo w przesuwny kabel zasilający, zapewniający stabilność urządzeń.

 

Źródło: Zoomlion/PRNewswire

 

Przeczytaj też: Nowy most nad Kanałem Kędzierzyńskim

Mosty extradosed

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in