Pomoc dla Haiti

26.07.2012

Rozstrzygnięty został konkurs na projekt zespołu szkolnego w Jacmel.

Haiti to mała wyspa określana krainą magii i perłą Karaibów, zamieszkuje ją 9 mln mieszkańców. Społeczeństwo haitańskie jest młode. Średnia wieku wynosi 20 lat. Największym problemem jest edukacja, ok. 50% dzieci nie uczęszcza do szkoły. Tylko 20% uczniów kontynuuje naukę w szkole średniej, a 5% zdaje maturę. Prawdziwym wyzwaniem jest poziom nauczania. Ok. 85% szkół nie ma odpowiednich certyfikatów. Przeciętna klasa liczy ok. 80 uczniów. 

Jacmel leży w południowej części Haiti. Założone w 1698 r. miasto liczy ponad 40 tys. mieszkańców. Jest stolicą południowo-wschodniego departamentu. I tutaj Biskupstwo Jacmel przekazując działkę budowlaną o powierzchni 3870 m2  wskazało lokalizację szkoły.

 

12 stycznia 2010 r. Haiti dotknęło trzęsienie ziemi o sile 7 stopni w skali Richtera.Wg danych rządu Haiti trzęsienie pochłonęło 316 tys. ofiar śmiertelnych. Ok. 3 mln ludzi odniosło obrażenia bądź zostało bez dachu nad głową. Zniszczeniu uległa większość historycznych budynków i 105 tys. domów. Wartość poniesionych strat oceniono na 7,9 mln USD, czyli 120% PKB kraju (2009 r.). 

19 lutego 2010 r. powstała Fundacja Polska – Haiti.Prezesem fundacji jest Zofia Pinchinat-Witucka. Fundacja jest sformalizowaną organizacją jednoczącą grono osób wstrząśniętych styczniową tragedią. Ich żywiołowa reakcja zaowocowała m.in. kampanią medialną „Solidarni z Haiti”, którą zorganizowali we współpracy z Caritas Polska. 

Celem fundacji jest wsparcie mieszkańców Haiti w długoterminowych projektach odbudowy kraju. W założeniu pomoc ta ma posłużyć przede wszystkim kształceniu przyszłych elit gospodarczych, naukowych i kulturalnych z naciskiem na uświadamianie młodym Haitańczykom konieczności podjęcia działania dla dobra całego społeczeństwa. Wyzwaniem dla fundacji jest znalezienie takich metod pomocy, które pozwolą wspierać najbardziej potrzebujących.

Długoterminowe projekty fundacji to: 1) budowa Szkoły w Jacmeloraz  jej wsparcie w zakresie dydaktycznym, 2) stworzenie Internetowej Platformy Edukacyjnej, 3) System Stypendialny dla Uczniów i Studentów z Haiti, 4) promocja kultury i sztuki obu krajów, 5) wspieranie w rozwoju szkoły w Fond des Blancs.

Przedsięwzięcie „Budowa Szkoły w Jacmel” polega na wybudowaniu, na podstawie wybranego projektu (drogą konkursu), zespołu szkolnego o powierzchni 1700 m2 dla 400 dzieci.

 

 

Zleceniodawcą,Inwestorem Bezpośrednim budowy szkoły jest Biskupstwo Jacmel na Haiti.Sprawami osobiście kieruje Ekscelencja Bp. Launay Saturne. Szacowany koszt przedsięwzięcia to 1,7 mln USD (bez nakładów m.in. na zagospodarowanie działki i oczyszczalnię ścieków).

27 maja 2011 r. został ogłoszony konkursna wykonanie projektu zespołu szkolnego w miejscowości Jacmel, Haiti.

Współorganizatorami konkursu byli: Fundacja Polska – Haiti, Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa. Do wzięcia udziału w tym niecodziennym przedsięwzięciu zaprosili architektów i inżynierów budownictwa z nadzieją, że będzie ono fundamentem pod wieloletnią współpracę polskiego środowiska architektonicznego i budowlanego z innymi środowiskami na świecie, potrzebującymi naszej obecności.

Konkurs był otwarty, dwuetapowy. Etap I to opracowanie koncepcji architektonicznej zespołu szkolnego z podstawowymi założeniami branżowymi. Etap II zakładał opracowanie projektu wielobranżowego, w szczegółowości projektu budowlanego. Jedynym warunkiem uczestnictwa dla architektów była przynależność do izby architektów. Natomiast w przypadku inżynierów budownictwa – do PIIB. Odzew był duży, bo na konkurs nadesłano łącznie 57 prac.

Organizatorzy konkursu powołali Sąd Konkursowy w składzie:

– prof. dr hab. inż. arch. Marian Fikus (IARP – przewodniczący komisji),

– mgr inż. arch. Rafał Szczepański (IARP),

– dr inż. arch. Jerzy Grochulski (SARP),

– mgr inż. Jerzy Pobóg-Pągowski (PIIB),

– mgr inż. arch. Mariusz Szabłowski (sędzia referent),

– mgr inż. arch. Tomasz Tomaszewski (sekretarz).

3–14 października 2011 r. rozstrzygnięto I etap konkursu.Jury konkursu do II etapu zakwalifikowało 3 zespoły projektowe. Dodatkowo ze względu na wysoki poziom nadesłanych prac oraz na ich dużą liczbę jury przyznało wyróżnienia sześciu zespołom projektowym.

13 maja 2012 r. jury konkursu wyłoniło zwycięski projektzespołu szkolnego w Jacmel na Haiti.

Konkurs wygrał Zespół projektowy z Wrocławia w składzie: Maciej Siuda, Katarzyna Dąbkowska, Kamil Rusinek, Łukasz Piasta, Jerzy Mazurkiewicz i Marta Niedbalec, we współpracy z architektem Andrzejem Poznańskim.Nagrodą główną jest zlecenie wykonania projektu wykonawczego i trzy jednotygodniowe wielobranżowe nadzory autorskie w miejscowości Jacmel.

Drugie miejsce przyznano Zespołowi projektowemu z Warszawyw składzie: Karol Szparkowski, Kamil Miklaszewski, Agata Filipek, Karolina Rawłuszko, Zygmunt Szparkowski i Magdalena Bachanek.Nagroda to 7000 zł.

Trzecie miejsce zdobył Zespół projektowy Agaty Stępień z Kielc.Nagroda to 5000 zł.

Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 13 maja br. w Pałacu Zamoyskich w Warszawie podczas uroczystego koncertu charytatywnego (wspierającego budowę tej szkoły), uświetnionego przez recitale Kayah oraz Marcina Wyrostka. W trakcie koncertu nastąpiło przekazanie projektu szkoły Ekscelencji Launay Saturne, biskupowi diecezji Jacmel, na terenie, gdzie zostanie wybudowana szkoła imienia Jana Pawła II. Wydarzeniu towarzyszyła wielkoformatowa wystawa wszystkich projektów architektonicznych biorących udział w konkursie. Organizatorem koncertu była: Fundacja Polska – Haiti, Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa.

 

 

Nagrodzony projekt autorzy zatytułowali „Dwa światy”.

Z opisu technicznego do projektu architektoniczno-budowlanego budowy szkoły DWA ŚWIATY:

 

Idea projektu.Zaproponowany podłużny parterowy budynek ciągnie się przez całą długość działki, dzieląc ją na pół i wyodrębniając w ten sposób dwa patia o odmiennym charakterze: z jednej strony kameralny dziedziniec, z drugiej – duży otwarty plac. Ta idea determinuje cały projekt, począwszy od zagospodarowania otoczenia szkoły, wydzielenia dojazdu publicznego i prywatnego, skończywszy na rozmieszczeniu pomieszczeń i sal lekcyjnych. Obszar po stronie zachodniej przeznaczony jest na sport i rekreację (boiska do piłki nożnej, plac zabaw, etc.); część wschodnia jest miejscem wyciszenia, nauki i zajęć plenerowych (zielona przestrzeń, scena letnia, miejsce do aranżacji przedstawień i zajęć grupowych). Szkoła jest łącznikiem tych dwóch światów: to budynek, w którym dydaktyka przenika się z rozrywką.

 

Usytuowanie budynku.Działka, na której zaprojektowana jest szkoła, usytuowana jest na spadku terenu. Różnica pomiędzy najwyższym i najniższym punktem wynosi ok. 5 m. Zaproponowany podłużny parterowy budynek dopasowuje się do działki schodkową zabudową. Projektowane schody i rampy pomiędzy poszczególnymi płytami są dzięki temu minimalne, co zapewnia płynność komunikacji oraz bezpieczeństwo użytkowania. Podłużna forma budynku tworzy wyraźny i charakterystyczny element w skali działki i jej otoczenia.

 

Proponowany układ budynkuróżni się od standardowego układu szkoły. Zastosowano rozwiązanie, które prostymi środkami przełamuje monotonię szkolnych korytarzy, uzyskując wnętrze różnorodne pod względem proporcji, natężenia, światła, otwartości i funkcji. Powtarzalność elementów, regularna siatka konstrukcyjna, wykorzystanie prostych zasad budowlanych i przejrzystość koncepcji pozwala na łatwą i szybką realizację, przy zastosowaniu podstawowych technologii i niskim nakładzie finansowym.

 

Konstrukcjaszkoły oparta jest na prostych rozwiązaniach budowlanych. Posadowienie obiektu zaprojektowano jako bezpośrednie na płycie fundamentowej. Układ konstrukcyjny stanowią ustroje ścianowo-płytowe oraz słupowo-płytowe. Wszystkie ściany nośne budynku, słupy i podciągi zaprojektowano jako żelbetowe monolityczne. Rozczłonkowanie budynku na wiele elementów i zastosowane dylatacje umożliwiają dowolne etapowanie, tworząc jednocześnie optymalny układ konstrukcyjny na zjawiska sejsmiczne.

 

Wykorzystanie wody – ekologia budynku.Ze względu na duże problemy z bieżącą wodą na terenie Haiti, w szkole przewidziane zostało retencjonowanie wody oraz użycie jej do celów sanitarnych. W budynku zaprojektowane zostały dwa niezależne systemy zbiorników. Woda do wszystkich zbiorników doprowadzana jest z dachów na różnych wysokościach.

 

mgr inż. Jerzy Pobóg-Pągowski

Główny Specjalista Krajowego Biura PIIB

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in