Rekordowy Actros w wersji budowlanej

04.03.2009

Samochód ciężarowy Mercedes-Benz Actros trafił do Księgi Rekordów Guinnessa jako najbardziej ekonomiczny seryjny samochód ciężarowy na świecie. Przyznano mu też tytuł Truck of the Year 2009.

Nowy Mercedes-Benz Actros dla branży budowlanej miał swoją światową premierę na Międzynarodowym Salonie Pojazdów Użytkowych IAA 2008. Nowy Actros budowlany ma np. bardzo wytrzymałą płytę ochronną ze stali szlachetnej o grubości czterech milimetrów, która chroni przed uszkodzeniami chłodnicę i silnik. Innym rozwiązaniem przydatnym na budowie jest zoptymalizowane wejście. Jest ono dostosowane do obciążeń poprzecznych i odporne na korozje. Stopnie wejściowe dostępne są w dwóch wersjach – dla napędu na wszystkie koła i dla pojazdów napędzanych tradycyjnie. Bardzo praktyczne są osłonięte lusterka boczne. Ich wytrzymałe obudowy wykonane są z tworzywa sztucznego, odpornego na uderzenia i zarysowania. Nowością jest również stalowe okratowanie reflektorów, które efektywnie chroni je przed uszkodzeniem. Do szczególnie narażonych na uszkodzenia części pojazdu budowlanego należy też zbiornik paliwa, dlatego został on od spodu zabezpieczony ochronną płytą.
Nowy Actros budowlany, z ergonomicznie zaprojektowaną kabiną kierowcy, ma wiele innowacyjnych elementów wyposażenia. Jednym z nich jest wskaźnik stanu akumulatora, po raz pierwszy zainstalowany w budowlanym samochodzie ciężarowym. Nowością w tego typu pojeździe jest także czujnik deszczu i światła oraz liczne elementy wyposażenia zwiększające komfort jazdy. Szczególnie przydatna jest jednoczęściowa poręcz na dachu kabiny kierowcy – takie rozwiązanie służy większemu bezpieczeństwu i wygodzie.

W Actrosie budowlanym zastosowano nowy automatyczny system zmiany biegów Mercedes PowerShift Offroad – inaczej skonfigurowany, z funkcjami uwzględniającymi inne środowisko pracy niż trasa. Na budowie szczególnie ważna jest szybka i precyzyjna zmiana biegów, co eliminuje ryzyko utknięcia na nierównym terenie lub utraty prędkości na stromych podjazdach.
W surowych warunkach budowy szczególnie przydatne są sprawdzone funkcje systemu Mercedes PowerShift, jak tryb manewrowania, tryb wybujania i cztery biegi wsteczne. Dotyczy to również precyzyjnego sterowania skrzynią biegów dzięki zintegrowanemu systemowi czujników nachylenia czy ulepszonemu systemowi zapobiegającemu szarpaniu. Skrzynia biegów otrzymała też specjalnie skonstruowane, wykute ze stali wyjątkowo trwałe ramiona przekładni.

W budowlanej wersji Actrosa zastosowano zaawansowane technologicznie jednostki napędowe OM 501 LA i OM 502 LA. Oferta obejmuje sześć 11,9-litrowych silników V6 o mocy 235 kW (320 KM) do 350 kW (476 KM) i trzy 15,9-litrowe silniki V8 o mocy 375 kW (510 KM) do 440 kW (598 KM). Silniki te, wyposażone w wyjątkowo ekonomiczną i przyjazną środowisku technologię BlueTec, sprawdziły się już w setkach tysięcy pojazdów. 
Przesuwana rura wydechowa za kabiną kierowcy pozwala za pomocą kilku prostych manewrów dopasować auto do rozmaitych nadwozi o różnej wysokości. Składa się ona z rury końcowej z wkładką i dwóch zacisków ze stali szlachetnej i może być wysuwana na wysokość aż czterech metrów. Możliwość regulacji dotyczy również kierunku wydmuchu. Rozwiązanie to pozwala uniknąć uciążliwych, a niekiedy i niefachowych dodatkowych przeróbek.
Szeroka oferta pojazdów obejmuje modele od Actrosa budowlanego 4×2 aż po Actrosa budowlanego 8×8 – czteroosiowego z napędem na wszystkie koła. Dostępne są fabryczne wersje zabudowy i wyposażenia dla podstawowych segmentów branży budowlanej, między innymi – jako nowość – wywrotka Meiller.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in