Rozbiórka na Morzu Północnym – bogatsi o doświadczenie

20.03.2009

Rozbiórki prowadzone na lądzie, choć bywają skomplikowane, nie mogą być porównywane do prac prowadzonych na morzu. AF Decom Offshore jest jednostką, która dzięki swojemu zapleczu i wiedzy nominowana jest do najtrudniejszych projektów demontażowych prowadzonych na wodach międzynarodowych.

Rok 2008 przyniósł firmie AF Gruppen wiele wyzwań, między innymi rozpoczęto proces rozbiórki kilkunastu obiektów rafineryjnych na Morzu Północnym. Jednym z nich była boja załadunkowa o nazwie Kittiwake (KLB). KLB była obiektem dryfującym o masie 4200 ton, wysokości 90 m, zanurzonym na głębokość 50 m. Przytwierdzona do dna morskiego łańcuchami oraz podłączona rurociągiem do pracującej platformy wiertniczej, działającej pod nadzorem firmy Shell. Celem było odłączenie, holowanie, a następnie przetransportowanie obiektu na ląd. Generalnym wykonawcą zadania był nasz dział rozbiórek AF Decom Offshore.

Polski akcent
W skład trzonu kadry odpowiedzialnej za powodzenie projektu wchodzili inżynierowie polskiego oddziału firmy AF Decom. Do ich zadań należało wykonywanie analiz strukturalnych demontowanego obiektu oraz zarządzanie procesem zapewniającym powodzenie projektu pod kątem bezpieczeństwa, ochrony środowiska, a także jakości. Produktem powstałym w procesie planowania były instrukcje wykonywania prac oraz aplikacje do pozwoleń, wymaganych przez organizacje międzynarodowe.

Przygotowanie do holowania KLB na Morzu Północnym

Aspekty legislacyjne

Najistotniejszym odstępstwem od rutynowych projektów rozbiórkowych był fakt, iż demontaż boi nie był zlokalizowany na terenie jednego kraju. Rozpoczął się w sektorze będącym pod jurysdykcją rządu Wielkiej Brytanii. Zasadnicza część boi była holowana 215 mil przez norweskie sektory Morza Północnego do zakładu usuwania odpadów w Vats na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Zasięg terytorialny prac rozbiórkowych wymagał analizy aspektów prawnych określonych zarówno przez prawo norweskie, brytyjskie, jak i międzynarodowe prawo morskie. Analizowane wymagania dotyczyły bezpieczeństwa prowadzenia prac, ochrony środowiska oraz aspektów finansowych transgranicznego transportu instalacji petrochemicznej. Oprócz uzgodnień z instytucjami rządowymi firma AF prowadziła ciągły dialog z operatorami instalacji naftowych przecinających szlak holowania. Istniejące regulacje prawne nie miały pełnego zastosowania przy tym projekcie, więc wiele uzgodnień formalno-prawnych miało charakter precedensowy.

Fazy projektu
Pierwsza faza polegała na odłączeniu boi od istniejącej instalacji. Następnie boja została uwolniona poprzez rozcięcie łańcuchów. Operacja ta została wykonana przez bezzałogowe łodzie podwodne. Koordynowanie prac jednostek podwodnych z łodziami holowniczymi było kluczowym zadaniem tej fazy projektu. Następną operacją było czterodniowe holowanie ładunku do Vats. Zacumowana boja została następnie przygotowana do pocięcia oraz końcowego transportu na ląd. Maksymalna masa jednorazowo transportowanego ładunku to 2500 ton.

 
Zakład usuwania odpadów w Norwegii z KLB na pierwszym planie

Analiza ryzyka
Operacje morskie wykonywane w bliskim sąsiedztwie funkcjonujących platform zawsze planowane są na podstawie wielopoziomowej analizy ryzyka. Analizowane są wszystkie fazy oraz czynności, począwszy od operacji manualnych, gdzie prowadzi się ocenę ryzyka zawodowego, skończywszy na analizie ryzyka powodzenia projektu. Ilość zaangażowanych podmiotów wymagała pełnej koordynacji działań mających na celu eliminowanie ryzyka wystąpienia wypadku przy pracy, zagrożenia dla środowiska naturalnego, sabotażu czy katastrofy morskiej.

Sprzęt
Na potrzeby projektu zaangażowano holowniki mogące przetransportować 90 ton, bezzałogowe łodzie podwodne, jednostki pływające przeznaczone do transportu ludzi i sprzętu, dźwigi pływające o udźwigu 600 oraz 3300 ton, ciężki sprzęt lądowy o masie do 80 ton, przeznaczony do cięcia stali oraz kruszenia betonu.

Doświadczenie nabyte przy pracy nad projektami morskimi pozwala specjalistom polskiej jednostki AF Decom na stosowanie innowacyjnych rozwiązań podczas prowadzenia wyjątkowo skomplikowanych prac rozbiórkowych również na rynku polskim. Wysoka jakość usług jest priorytetem naszych działań.

Zapraszamy do nawiązania z nami kontaktu:

AF Group Polska Sp. z o.o.

AF Decom
tel.: +48 608 00 22 88
lub +48 608 022 700
ul. Mokotowska 55 lok. 7, 00-542 Warszawa,
www.afgroup-polska.pl
AF Group Polska jest częścią norweskiego koncernu AF Gruppen,
www.afgruppen.com

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in