Inteligentne windy niebawem w polskich biurowcach

03.06.2011

25 maja w hotelu Intercontinental w Warszawie odbyła się prezentacja innowacyjnej i unikalnej technologii PORT (Personal Occupant Requirements Terminal) umożliwiającej efektywne i ekonomiczne funkcjonowanie wind osobowych.

Firma Schindler, wiodący producent wind, schodów i chodników ruchomych, zaprezentowała w Warszawie nowoczesną technologię PORT, stwarzającą nowe możliwości w projektowaniu architektury i bezpieczeństwa użytkowania wind.

Widocznym dla użytkownika windy elementem technologii PORT jest elegancki, futurystyczny interfejs umieszczony w punktach dostępu, np. przy bramkach wejściowych lub w holach przy windach. Za ekranem dotykowym kryje się skuteczny system oprogramowania, zdolny nie tylko do wyznaczania optymalnej trasy do każdego miejsca w budynku, ale również zapamiętywania nawyków i uczenia się, w jaki poszczególni użytkownicy zwykle się poruszają. Dzięki zebranym informacjom technologia PORT instruuje windy, schody ruchome oraz punkty dostępu w całym budynku, jak szybko i bezpiecznie przetransportować konkretnego użytkownika do żądanego celu.

 

 

Obsługa systemu z poziomu użytkownika jest prosta i intuicyjna. Przy wejściu do budynku, użytkownik zbliża zaprogramowaną kartę lub czip do interfejsu systemu PORT. Ekran dotykowy wyświetla listę miejsc, do których dana osoba ma dostęp. Po wybraniu żądanego miejsca docelowego poprzez dotknięcie danej pozycji na ekranie, PORT przygotowuje podróż, na przykład poprzez wezwanie windy umożliwiającej najszybszą drogę do celu. Podczas podróży użytkownika windą, system, by ułatwić dotarcie do celu, przekazuje dalsze instrukcje, kolejnym windom lub punktom dostępu.

Jarosław Matuszyk, key account manager w firmie Schindler, zapytany, jakie korzyści płyną dla deweloperów i właścicieli budynków z użytkowania systemu PORT, wyjaśnia, że mniej wind oznacza więcej miejsca do wynajęcia, co daje wymierne korzyści finansowe dla inwestorów. Dodaje, że technologia PORT sama w sobie jest wyjątkowo energooszczędna. Każdy interfejs jest zaprogramowany tak, aby przełączyć się w tryb oczekiwania, gdy nie jest używany – ekran dotykowy uaktywni się automatycznie, gdy wbudowane czujniki wykryją zbliżającego się użytkownika – mówi Matuszyk.

Interfejsy systemu mogą także pełnić funkcje komunikacyjną. W sytuacjach awaryjnych każdy interfejs może wyświetlać instrukcje dotyczącą ewakuacji. Dodatkowo system może automatycznie uruchomić wszystkie windy na danym obszarze, aby szybko i bezpiecznie ewakuować wszystkich pasażerów. W innych przypadkach interfejsy mogą być używane do wyświetlania ogólnych informacji lub reklam.

Siłą technologii PORT jest także możliwość zastosowania jej podczas prac modernizacyjnych. Programując odpowiednio system, można odciąć poszczególne piętra budynku lub wyłączyć z eksploatacji poszczególne windy bez pogorszenia ogólnej wydajności systemu.

 

 

Te same korzyści zapewniane są w już istniejących budynkach. PORT można zastosować z minimalnym zakłóceniem normalnej eksploatacji. System łatwo instaluje się w maszynowniach wind, obok już istniejących mechanizmów kontroli. Ponieważ system optymalizuje wykorzystanie windy, co znacznie zwiększa pojemność transportową budynku oraz oszczędność energii, co z kolei pozwala na uzyskanie dla budynków certyfikatu LEED lub BREEAM.

System może być także zaprogramowany z uwzględnieniem preferencji użytkownika. Dla przykładu użytkownik budynku kategorii VIP może np. wybrać opcję podróży w pojedynkę – w takim przypadku winda nie zatrzyma się dla innego pasażera podczas podróży.

Jako że interfejsy systemu PORT są wyposażone zarówno w wizualne, jak i słowne instrukcje, pełnią ważną funkcję w ułatwieniu dostępu dla osób niepełnosprawnych.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in