Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Deskowania firmy ULMA na budowie obiektu 21 w ciągu drogi ekspresowej S7

Artykuł sponsorowany

14.06.2018

W 2016 r. rozpoczęła się długo wyczekiwana budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień-Rabka Zdrój, czyli popularnej „Zakopianki”, o której rozmawiano od kilku lat w kręgach inżynierskich, z uwagi na wysoki stopień skomplikowania obiektów mostowych.

Nowa trasa ma znacząco usprawnić ruch samochodowy w tym rejonie Polski. Ze względu na ukształtowanie terenu, konieczne było zaprojektowanie długich obiektów o dużych wysokościach podpór. Na szczególną uwagę w aspekcie technologii deskowaniowej zasługuje obiekt nr 21. Jest to dwunitkowa estakada o przekroju skrzynkowym i długości 992 m. W przekroju podłużnym estakada podzielona jest na 3 odcinki: pierwszy i trzeci o stałej wysokości skrzynki, długości odpowiednio 350 i 200 m, do realizacji metodą stacjonarną oraz drugi o zmiennej wysokości skrzynki, długości 420 m, do realizacji metodą nawisową. W części nawisowej ustrój nośny o rozpiętości przęsła 140 m podparto na trzech podporach w kształcie litery Y z których najwyższa osiąga wysokość blisko 45 m. Zwieńczeniem filarów są segmenty startowe do wykonywania ustroju nośnego w technologii nawisowej o długości 30 m i wysokości skrzynki 6 m.

 

 

Największym wyzwaniem stojącym przed inżynierami firmy ULMA była technologia wykonania filarów części nawisowej estakady, tzw. igreków. Podpory składają się z trzech części:

1. Trzon o przekroju prostokątnym o wymiarach w planie 5 x 6 m, z otworem w środku 3 x 4 m.

Podczas jego realizacji doskonale sprawdziły się przestawiane dźwigiem, zewnętrzne pomosty robocze BMK oraz pomost wewnętrzy, ustawiany na wieżach T-60 w środku otworu wraz z deskowaniami dźwigarkowymi DSD. Indywidualnie zaprojektowane rozwiązania i doświadczenie firmy ULMA pozwoliły na realizację trzonów w cyklu dwutygodniowym.

2. Węzeł łączący trzon filaru z ramionami, o wysokości 6,4 m.

Do wykonania węzła o bardzo skomplikowanej geometrii stworzono indywidualnie zaprojektowane deskowanie dźwigarkowe DSD z żebrami ze sklejki, formujące wyoblenia elementu. Do realizacji ścian pionowych wykorzystano pomosty robocze BMK, natomiast do wykonywania ścian przenoszących ciężar właściwy mieszanki betonowej firma ULMA zaproponowała pomosty na bazie kozłów oporowych EUC.

3. Ramiona w przekroju poprzecznym w kształcie litery H o szerokości 6 m i pochyleniu 30o od pionu.

Do ich wykonania inżynierowie firmy ULMA zaprojektowali pomosty ATR podnoszone hydraulicznie. Z uwagi na pochylenie elementu, sposób zbrojenia i przyjętą technologię betonowania, uzgodniono z wykonawcą podział ramion na 5 taktów roboczych o wysokości 2,2 m.

Całość konstrukcji o wadze własnej 20 t była wspinana na tylko dwóch siłownikach hydraulicznych w czasie ok. 20 min. Każdy pomost został wyposażony w niezależną pompę hydrauliczną, pracującą na ciśnieniu roboczym na poziomie 250 bar. Oprócz ciężaru własnego konstrukcji pomostów i deskowań, siłowniki musiały pokonać dodatkowe siły tarcia wynikające z pochylenia wykonywanego elementu. Podnoszenie pomostów realizowane było dwuetapowo: w pierwszej kolejności wypychane i kotwione były maszty, następnie podnoszona była cała konstrukcja pomostów.

Skrzynka ustroju nośnego w przęsłach 1-6 oraz 10-13 wykonywana jest przy wykorzystaniu systemu MK oraz ENKOFORM HMK. Płyta jezdna ustroju realizowana jest za pomocą systemu stropowego ENKOFLEX. W przęsłach 1-6 pierwszy raz w Polsce ULMA zastosowała przejezdne deskowanie wsporników płyty jezdnej. Deskowanie zostaje odspojone przy użyciu specjalnego ślizgu, a następnie za pomocą rolek wspornikowych przetaczane na kolejny etap wykonania płyty.

Inżynierowie firmy ULMA po raz kolejny wykazali się innowacyjnością i niekonwencjonalnym podejściem do zagadnienia. Wspólne wypracowywanie najlepszych rozwiązań pozwala zaoszczędzić czas, zmniejszyć koszty oraz zwiększyć produktywność. Nasza wiedza, doświadczenie oraz uważne wsłuchiwanie się w potrzeby klienta są gwarantem zrealizowania każdego trudnego zadania zgodnie z napiętym harmonogramem budowy.

 

ULMA Construccion Polska S.A.

Koszajec 50, 05-840 Brwinów
tel. 22 506 70 00
info@ulmaconstruction.pl
www.ulmaconstruction.pl

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil na Google+