Zielone światło dla obwodnicy Suwałk

30.01.2017

Jest zgoda na budowę obwodnicy Suwałk będącej fragmentem drogi ekspresowej S61.

Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej podpisał dzisiaj wojewoda podlaski. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, a to oznacza że po przekazaniu wykonawcy placu budowy, rozpocznie się realizacja inwestycji w terenie. Nastąpi to w połowie lutego.

Niemal 13-kilometrowa obwodnica Suwałk jest kolejnym – po obwodnicy Augustowa – fragmentem drogi ekspresowej S61 popularnej Via Baltici. To międzynarodowy szlak komunikacyjny łączący państwa bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) – poprzez Polskę – z krajami Europy Zachodniej.

Obwodnica Suwałk zaczynać się będzie na styku z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa – na węźle Suwałki Południe (dawniej Lotnisko). Następnie ominie miasto od zachodu i północy, a następnie połączy się z istniejącą drogą krajową nr 8 (Suwałki–Budzisko). Umowa na realizację obwodnicy w systemie „projektuj i buduj” opiewa na 299,4 mln zł.

Obwodnica Suwałk to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny, drogi serwisowe. Droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni z betonu cementowego – będzie to pierwsza tego typu „eska” na Podlasiu przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk – 115 kN/oś.

Przetarg na obwodnicę został ogłoszony 12 listopada 2014 r., a najkorzystniejszą ofertę – firmy Budimex – wybrano 11 sierpnia 2015 r. Umowa została podpisana 29 września 2015 r. Wykonawca zobowiązał się do zrealizowania inwestycji w systemie „projektuj i buduj” w 34 miesiące (nie licząc 3-miesięcznych okresów zimowych dotyczących samej budowy). Miał 10 miesięcy na zaprojektowanie, potem 5 kolejnych na uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i prawomocnych decyzji administracyjnych, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a na koniec – 19 miesięcy na budowę obwodnicy i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Planowane oddanie do użytku obwodnicy – wiosna 2019 r.

 

Początek obwodnicy Suwałk, węzeł Suwałki Południe

 

Parametry techniczne obwodnicy:

– dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2×2)

– szerokość pasa ruchu – 3,5 m

– szerokość pasów awaryjnych – 2,5 m

– szerokość nawierzchni – 10 m

– szerokość pasa rozdzielającego – 5 m

– nośność – 115 kN/oś

 

Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in