Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wiele korzyści z wałów nad Widawą

12.06.2017

Budowa obwałowań Widawy to projekt, który ochroni mieszkańców Wrocławia przed powodzią, ale także zapewni nowe tereny rekreacyjne i inwestycyjne oraz połączenia komunikacyjne.

Inwestycję o wartości ponad 225 mln zł brutto realizuje Skanska. Inwestorem jest Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu.

Głównym celem modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego jest zwiększenie przepustowości do takiego poziomu, by mógł on przyjąć falę powodziową o wielkości z 1997 r., czyli około 3600 m³. Przebudowa wałów w dolinie Widawy to jedno ostatnich zadań przy modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Obwałowania Widawy oraz przelew Odra–Widawa to inwestycja niezmiernie ważna dla mieszkańców Wrocławia. – Dzięki tej inwestycji mieszkańcy nie będą musieli obawiać się powodzi. Zadanie, które powierzył nam inwestor, obejmowało budowę kanału ulgi Odra–Widawa do mostu kolejowego przy ul. Krzywoustego oraz remont 16 km wałów, budowę jazu klapowego, przebudowę mostów drogowych Strachocińskiego i mostów Krzywoustego oraz kolejowego na Swojczycach – mówi Wojciech Kowalczyk, menadżer projektów, Skanska.

 

 

– Przelew Odra – Widawa jest budowlą wodną przeznaczoną do celów przeciwpowodziowych. Składa się z trzech podstawowych obiektów: jazu klapowego, jazu stałego i przepustu wodnego. Stanowi wraz z wałami przegrodę prawostronnej doliny rzeki Odry, chroniąc osiedla wrocławskie Strachocin–Wojnów przed wodami powodziowymi. W trakcie wielkich powodzi na Odrze jazem będzie można w sposób kontrolowany przerzucać część wód powodziowych rzeki Odry do doliny Widawy, chroniąc w ten sposób aglomerację miejską Wrocławia przed zalaniem – mówi Sławomir Stoch, kierownik budowy, Skanska.

Budowane na wałach drogi pełnią funkcję przede wszystkim serwisową. Mają zapewniać dostęp służbom prowadzącym przeglądy obiektów hydrotechnicznych. Na co dzień pełnią też funkcję rekreacyjną i będą dostępne dla rowerzystów i pieszych. Dzięki przebudowie istniejących i budowie nowych wałów mieszkańcy zyskali niemal 16 km tras rowerowo-spacerowych. Można śmiało powiedzieć, iż powstała mała obwodnica rowerowa Wrocławia.

Dzięki inwestycji też obszary zalewowe zostały przekształcone w tereny inwestycyjne, na których już budują się nowe osiedla.

 

 

Rozbiórce i odbudowie został poddany most kolejowy, przez który przechodzi linia 292 Jelcz Miłoszyce–Wrocław Osobowice. Nowy most kolejowy na Strachocinie, który powstał w ramach budowy obwałowań Widawy, umożliwił uruchomienie połączenia kolejowego z Wojnowa do centrum Wrocławia. Dzięki odbudowie mostu mieszkańcy zyskali nowe możliwości komunikacyjne po uruchomieniu, 10 kwietnia tego roku, pociągów z Wojnowa do Dworca Głównego. Całkowita długość nowo powstałego obiektu to ponad 106 m, a szerokość przęsła 6,36 m. Wiadukt został posadowiony na palach betonowych o średnicy 100 cm wierconych w gruncie. Ich długość waha się od 8 do 14 m. Do wykonania wiaduktu zostało zużytych 228 ton konstrukcji stalowej, zamontowanych zostało 26 ton szyn kolejowych.

W ramach inwestycji powstaną nowe mosty. Mosty Krzywoustego i most Strachociński trzeba zbudować na nowo. – Światło każdego z mostów nad Widawą musi być powiększone o 50 m. Lepiej wybudować nowe obiekty niż przystosowywać istniejące, przestarzałe konstrukcje – mówi menadżer projektów Wojciech Kowalczyk, Skanska. Mosty Bolesława Krzywoustego (południowy i północny) zostały rozebrane, a w ich miejscu powstają nowe. Całkowita długość obiektów ze skrzydłami wyniesie 132,7 m, ich szerokość niemal 36,5 m, a szerokość przęsła ponad 17,6 m. Obiekty, o konstrukcji żelbetowej na belkach prefabrykowanych, zostały posadowione na ponad dwudziestometrowych palach betonowych o średnicy 100 cm wierconych w gruncie. Rozebrany został także żelbetowy trójprzęsłowy most Strachociński o długości 53 m, konstrukcji belkowej i dźwigarach prefabrykowanych. Na jego miejscu powstał nowy obiekt, dłuższy i o innym układzie podpór. Most został posadowiony na palach o średnicy 100 cm i długości od 8 do 13 m. Obecnie jest to czteroprzęsłowa żelbetowa konstrukcja, o długości ponad 96 m i szerokość ponad 15 m.

 

 

W ramach kompensacji środowiskowej na terenie zawala został odtworzony staw dla płazów. Staw ma służyć płazom jako ostoja spokoju i przyjazny teren do rozrodu. Realizacja prac przebiegała pod stałym nadzorem herpetologicznym. Staw ma powierzchnię 1 ha i głębokość sięgającą 1,5 m. Podczas wykonywania prac z dna zbiornika został wybrany namuł oraz trzciny, dno i skarpy stawu zostały ukształtowane na nowo.

 

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.kataloginzyniera.pl

Kanał na YouTube

Profil na Google+