Pomoc finansowa z budżetu Unii Europejskiej na TEN-T w 2007r.

15.01.2008

W 2007 r. Polska otrzymała 9,02 mln EUR na realizację 3 projektów (z zakresu transportu drogowego i lotniczego), wybranych w ramach konkursu rocznego.

Procedura konkursowa przeprowadzona została przez Komisję Europejską. Środki zostały przyznane z budżetu UE przeznaczonego na współfinansowanie projektów rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (Trans-European Network – Transport) w ramach programu prac na rok 2007, który wyniósł 112,607 mln EUR. Polska otrzymała 30% wszystkich środków przyznanych na projekty drogowe oraz 10% środków przyznanych na transport lotniczy.
Biorąc pod uwagę fakt, iż Komisja Europejska (w ramach konkursu) oceniała wnioski złożone przez wszystkie kraje członkowskie, przyznanie Polsce tak znacznego dofinansowania na realizację projektów studyjnych oznacza, iż nasz kraj, podobnie jak w roku ubiegłym, zachował jedną z czołowych pozycji w pozyskiwaniu środków z rocznego budżetu TEN-T (wyższe dofinansowanie z tej linii budżetowej otrzymały tylko Hiszpania, Francja i Finlandia). Procedurę aplikacyjną w Polsce koordynowało Ministerstwo Infrastruktury, które zarządza programem TEN-T.
W roku bieżącym Polska po raz pierwszy uczestniczyła w tzw. programie wieloletnim 2007-2013 oraz po raz czwarty w konkursie rocznym. W konkursie biorą udział podmioty państwowe i prywatne ze wszystkich państw członkowskich UE realizujące projekty użyteczności publicznej w dziedzinie transportu drogowego, kolejowego, lotniczego, morskiego i śródlądowego. Budżet programu wieloletniego 2007-2013 wynosi 5,811 mld EUR. Pula środków w konkursie rocznym w 2007 r. stanowiła 112,607 mln EUR.
Polska złożyła w ramach konkursów 6 wniosków aplikacyjnych – 1 do programu wieloletniego i 5 w konkursie rocznym na realizację projektów o łącznej wartości 56,36 mln EUR, wnioskując o dofinansowanie w wysokości 28,18 mln EUR. Komisja Europejska pozytywnie oceniła 3 ze złożonych wniosków i przyznała Polsce dofinansowanie na łączną kwotę 9,02 mln EUR. Projekty zaakceptowane do współfinansowania reprezentują sektory: drogowy i lotniczy, i będą realizowane w latach 2007-2010.
Polska realizuje już 16 projektów współfinansowanych z budżetu TEN-T, które otrzymały pomoc finansową w latach 2004-2006. W roku 2006 przyznano Polsce dofinansowanie na kwotę 24,2 mln EUR na realizację 7 projektów z 9 zgłoszonych do Komisji Europejskiej (stanowiło to 19,2% ogólnie dostępnej puli środków z rocznego budżetu TEN-T w 2006 r. – 126,35 mln EUR). W 2005 r. dofinansowanie w łącznej wysokości 22,637 mln EUR przyznano 6 projektom z przekazanych Komisji Europejskiej 7 wniosków aplikacyjnych (grant tej wielkości to 27,2% całej sumy środków przyznanej nowym krajom członkowskim w 2005 r. – 83,27 mln EUR). W 2004 r. Polska otrzymała dofinansowanie w łącznej wysokości 4,25 mln EUR przyznane na realizację 3 projektów.
Wszystkie polskie projekty dotyczą przygotowania dokumentacji projektowej dla przyszłych inwestycji. Projekty opracowania dokumentacji przygotowawczej są współfinansowane z budżetu TEN-T do wysokości 50% kosztów kwalifikowanych. Beneficjentami projektów są Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o. o., Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o. o. oraz Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S. A. Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach.
Ponadto Polska jest jednym z krajów, które uczestniczą w realizacji projektu CONNECT stanowiącego wspólne europejskie przedsięwzięcie w dziedzinie budowy drogowych inteligentnych systemów transportowych w krajach Europy Środkowej.
KE planuje ogłosić konkurs na współfinansowanie projektów w ramach następnego programu rocznego na przełomie marca i kwietnia 2008 r. W tym terminie ogłoszone zostaną również nabory wniosków w zakresie współfinansowania rozwoju Autostrad Morskich oraz Śródlądowych Systemów Informacyjnych (RIS).
Wykaz projektów, którym przyznano dofinansowanie z budżetu TEN-T w 2007 r.
1. „Materiały do decyzji środowiskowej, materiały do decyzji lokalizacyjnej, projekt budowlany i materiały przetargowe dla budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów-Barwinek (dofinansowanie w wysokości 3,45 mln EUR, tj. 39,7% kosztów kwalifikowanych uwzględnionych przez KE w ramach programu rocznego 2007 – 8,7 mln EUR; całkowity koszt projektu – 17 mln EUR).
2. Dokumentacja projektowa łącznie z projektem budowlanym i materiałami przetargowymi dla drogi S5 Nowe Marzy- Bydgoszcz i Żnin- Gniezno (dofinansowanie w wysokości 4,76 mln EUR, tj. 39,7% kosztów kwalifikowanych uwzględnionych przez KE w ramach programu rocznego 2007 – 12 mln EUR; całkowity koszt projektu – 20 mln EUR).
3. „Prace studialne związane z długofalowym rozwojem Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice” w Pyrzowicach (dofinansowanie w wysokości 0,81 mln EUR, tj. 39,7% kosztów kwalifikowanych projektu; całkowity koszt projektu – 2,04 mln EUR).

Źródło(tekst): Ministerstwo Infrastruktury

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in