Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Obwodnica Szczuczyna oddana do użytkowania

15.05.2020

Dziś została oddana do ruchu druga jezdnia obwodnicy Szczuczyna, która tym samym stała się dwujezdniową drogą ekspresową S61 o długości 8 km.

 

 

Obwodnica Szczuczyna jest częścią drogi ekspresowej S61 – głównego fragmentu polskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Nowa trasa w II połowie 2021 r. połączy się z realizowanymi aktualnie odcinkami: S61 Stawiski–Szczuczyn (18 km) oraz węzeł Kolno–Stawiski (16,43 km), a w 2022 r. również z odcinkiem Szczuczyn–Ełk Południe. Cała Via Baltica na obszarze Polski zostanie wybudowana w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025).

Nowa II jezdnia obwodnicy Szczuczyna ma długość blisko 6,58 km i łączy się z powstałym w ramach pierwszego etapu dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. W sumie obwodnica ma 8 km i standard dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pasami awaryjnymi oraz pasem rozdziału. Wybudowano także wszystkie urządzenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne i osłony przeciwolśnieniowe) oraz ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i wygrodzenia).

Nawierzchnię nowo wybudowanej drugiej jezdni wykonano z betonu cementowego, z wyjątkiem obiektów inżynierskich, gdzie zastosowano nawierzchnię bitumiczną. Dostosowano ją do najcięższego ruchu – 115 kN /oś. Droga jest pierwszą w regionie z jezdniami o różnej nawierzchni, gdyż pierwszą zrealizowano w 2015 r. z nawierzchnia bitumiczną.

Budowa była prowadzona w systemie „projektuj i buduj” od 26 maja 2017 r. Całkowita wartość kontraktu wyniosła 75 080 380,94 zł brutto. Generalny wykonawca: spółka POLAQUA. Nadzór nad robotami: spółka TPF. Budowę II jezdni obwodnicy Szczuczyna współfinansowała Unia Europejska z Instrumentu „Łącząc Europę”.

 

Parametry techniczne II jezdni:

  • dwie jezdnie po dwa pasy ruchu;
  • szerokość pasów ruchu: 3,5 m;
  • pasy awaryjne: 2,5 m każdy;
  • szerokość pobocza gruntowego: 0,75 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD;
  • pas dzielący: od 5 do 12 m;
  • obciążenie nawierzchni: 115 kN /oś;
  • 1 most z funkcją przejścia dla zwierząt;
  • 4 wiadukty z funkcją przejścia dla zwierząt;
  • 21 przepustów;
  • ekrany akustyczne o długości 208 m.

 

Czytaj także: Rusza budowa odcinka S61 Stawiski - Szczuczyn

Początek budowy drugiego odcinka S61

 

 

Droga ekspresowa S61

Długość przyszłej S61 ma wynieść blisko 210 km, z czego do użytku oddano trzy odcinki o łącznej długości ok. 33,5 km (fragment obwodnicy Augustowa, obwodnica Suwałk i obwodnica Szczuczyna).

Prawie 177 km trasy jest w realizacji: w formie podpisanych kontraktów z wykonawcami w systemie „projektuj i buduj” lub już w budowie.

 

Harmonogram realizacji trasy S61:

  • Podborze–Śniadowo o długości 19,4 km – obecnie uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej; planowany termin oddania do użytku to III kwartał 2022 r.
  • Śniadowo–Łomża Południe o długości 16,99 km – w budowie od sierpnia 2019 r.; planowany termin oddania do użytku to czerwiec 2021 r.
  • Łomża Południe–Łomża Zachód o długości 7,1 km – w budowie od lutego 2020 r.; planowany termin oddania do użytku to IV kwartał 2021 r.
  • Łomża Zachód–węzeł Kolno o długości 12,9 km – obecnie uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej; planowany termin oddania do użytku to IV kwartał 2021 r.
  • Węzeł Kolno–Stawiski o długości 16,4 km – w budowie od października 2019 r; planowany termin oddania do użytku to III kwartał 2021 r.
  • Stawiski–Szczuczyn o długości 18 km – w budowie od września 2019 r.; planowany termin oddania do użytku to III kwartał 2021 r.
  • Szczuczyn–węzeł Ełk Południe o długości 23,3 km – w budowie od marca 2020 r.; planowany termin oddania do użytku to koniec 2021 r.
  • Węzeł Ełk Południe–węzeł Wysokie o długości 22,9 km – obecnie uzyskiwanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej; planowany termin oddania do użytku to IV kwartał 2021 r.
  • Węzeł Wysokie–Raczki o długości 20,2 km – w budowie od października 2019 r.; planowany termin oddania do użytku to II/III kwartał 2021 r.
  • II jezdnia obwodnicy Szczuczyna o długości 8 km – oddana do użytku 15 maja 2020 r.
  • Raczki–Suwałki Południe (fragment obwodnicy Augustowa) o długości 12,75 km – w użytkowaniu od listopada 2014 r.
  • Obwodnica Suwałk o długości 12,83 km – oddana do użytku 13 kwietnia 2019 r.
  • Suwałki–Budzisko o długości 24,1 km – w budowie od stycznia 2020 r.; planowany termin oddania do użytku to III kwartał 2022 r.

 

Źródło: GDDKiA

 

Przeczytaj też: Kolejny odcinek S61 w realizacji

Obwodnica Suwałk otwarta

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube