Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Nowoczesny most w Grodźcu

01.10.2006

Podczas budowy mostu zastosowano unikatową technologię nasuwu.
Podczas budowy mostu zastosowano unikatową technologię nasuwu.

Nad Potokiem Łańskim, w Grodźcu, w ciągu drogi ekspresowej S-1, na odcinku pomiędzy Bielsko-Białą a Cieszynem powstaje nowy żelbetowy most drogowy. Jest to most dwujezdniowy o promieniu osi trasy równym 800 m. Długość mostu w osiach przyczółków wynosi 232 m. Całość opiera się na pięciu przęsłach o rozpiętościach odpowiednio 40+50+50+50+40 m.
Most ten należy do tych budowli inżynierskich, w których coraz częściej powszechnie dotąd stosowaną płytę na sprężonych żelbetowych belkach typu Kujan zastępuje się płytą o przekroju „skrzynkowym". Ta technologia wymaga zastosowania najbardziej nowoczesnych technik deskowań.

   fot. DOKA
Generalny wykonawca mostu -Skanska S.A. - zlecił opracowanie tej technologii firmie Doka Polska Sp. z o.o., która powołała zespół składający się z mgr. inż. Marka Grabow-skiego, inż. Artura Morawskiego oraz konsultanta mgr. inż. Wojciecha Kałuży z firmy Skanska S.A. Koordynacją działań między firmami Doka Polska, Skanska oraz pracownią projektową zajął się mgr inż. Tomasz Paleczek p.o. dyrektora filii Katowice Doka Polska Sp. z o.o.

Najważniejszym i jednocześnie najtrudniejszym elementem projektu była sama płyta jezdna. Zaprojektowano jej wykonanie w technologii nasuwu. W tej technologii za przyczółkiem buduje się tzw. wytwórnię, w której powstają poszczególne sekcje płyty mostu i następnie zostają wysuwane w stronę podpór pośrednich za pomocą siłowników hydraulicznych. Ponieważ długość przęseł jest większa od długości sekcji, do sekcji nr 1 płyty mocuje się awanbek pozwalający oprzeć się powstającej płycie mostu na podporach pośrednich po każdej operacji nasuwu.
Każda płyta mostu została podzielona na 11 sekcji o długościach 14,5 +14+25+25+25+25+25+25+25+14+ 14,5 m. By sprostać takim założeniom, zastosowano awanbek długości 30 m i wykonano wytwórnię długości 27 m, wykorzystując projekt i szalunki, jakimi dysponuje Doka Polska. (...)
mgr inż. MAREK GRABOWSKI

  Zamów
prenumeratę

Więcej - czytaj w "Inżynierze budownictwa", lipiec - sierpień 2006.



www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube