Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Druga jezdnia obwodnicy Gorzowa Wlkp. oddana do ruchu

10.10.2017

Od dziś obwodnica Gorzowa Wlkp. funkcjonuje w przekroju dwujezdniowym. Do ruchu została oddana jej druga jezdnia. Pełną funkcjonalność mają również wszystkie węzły. To oznacza zakończenie III etapu budowy obwodnicy Gorzowa Wlkp. w ciągu drogi ekspresowej S3.

Druga jezdnia poprowadzona została równolegle do istniejącej. Co za tym idzie również obiekty, w tym nowy most na Warcie, powstawały bliźniaczo. Nowością jest pełna dostępność węzła na ul. Kostrzyńskiej. Do tej pory relacje na nim były ograniczone. Można było zjechać do Gorzowa i z niego wyjechać tylko od strony Zielonej Góry. Nie było relacji w kierunku na Szczecin. Po przebudowie ruch odbywa się w obu kierunkach. Pojawiła się również kładka dla pieszych w ciągu ulicy Małyszyńskiej, której do tej pory nie było.

Prace budowlane ruszyły we wrześniu 2014 r. Pierwotnie, zgodnie z podpisaną umową, termin oddania przypadał na kwiecień 2017 r. Jednak ze względu na konieczność wydłużenia czasu na realizację z powodu trudności, jakie pojawiły się podczas budowy, podpisany został aneks z terminem oddania drogi do użytkowania w październiku tego roku. Wartość inwestycji o to prawie 300 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.

 

Zachodnia Obwodnica Gorzowa Wlkp. – Trasa Zgody (fot. Stiopa/Wikipedia)

 

Zakres zadania obejmował m.in.:

- budowę odcinka drogi ekspresowej klasy S (druga jezdnia obwodnicy Gorzowa Wlkp.) o długości 11,250 km;

- budowę i przebudowę łącznic 3 węzłów drogowych;

- przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową DW132, DW130;

- budowę 3 rond i ścieżki pieszo-rowerowej;

- budowę 18 dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny;

- budowę 11 obiektów inżynierskich, w tym: mostu nad rzeką Wartą o długości 709 m, kładki dla pieszych w ciągu ulicy Małyszyńskiej, 6 wiaduktów, 3 przejazdów gospodarczych;

- budowę systemu odwodnienia korpusu drogowego ( przepusty, rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, przepompownie i inne);

- budowę urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, przepusty ekologiczne - wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń ozdobną i izolacyjną;

- budowę sieci teletechnicznej;

- budowę i przebudowę oświetlenie drogowego wraz z zasilaniem;

- przebudowę urządzeń infrastruktury technicznej, w tym sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych, sieci wodociągowych i gazowych, kanalizacji deszczowej oraz sanitarnej.

 

Obwodnica w liczbach

 

Wykonano:

- roboty ziemne, wykopy – 450,72 tys. m3

- roboty ziemne, nasypy – 805,76 tys. m3

- nawierzchni bitumicznej (warstwa ścieralna) – 332,08 tys. m2

- nawierzchni gruntowych – 9,17 tys. m2

- oznakowania poziomego – 19,18 tys. m2

- ogrodzenia drogowego - 16,59 tys. m2

- kolumn SDC – 46,91 tys. mb

- gwoździ gruntowych - 8,63 tys. mb

- iniekcji rozpierającej – 12,58 tys. mb

- barier ochronnych – 33,15 tys. mb

 

Wbudowano:

- beton konstrukcyjny – 19,78 tys. m3

- stal zbrojeniową – 3,45 tys. ton

- stal konstrukcyjną – 2,79 tys. ton

- pale wielkośrednicowe – 6,33 tys. mb

 

W szczytowym momencie pracowało na budowie 257 osób (listopad 2016 r.) i używano ok. 162 jednostek transportowo-sprzętowych (maj 2017 r.).

 

Źródło: GDDKiA

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.kataloginzyniera.pl

Kanał na YouTube

Profil na Google+