Budowa S61 Podborze-Śniadowo

02.02.2018

Zadanie pierwsze, czyli kilometrażowo – początek międzynarodowej Via Baltici, ma już swojego wykonawcę. Przedstawiciele białostockiego oddziału GDDKiA podpisali umowę z firmą RUBAU. Przewiduje ona zaprojektowanie i wybudowanie do 2021 r. odcinka S 61 od węzła „Podborze” do węzła „Śniadowo” (kierunek Łomża).

 

Inwestycja ta to właściwie niespełna 20-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61. Ale to także strategiczny węzeł Podborze w rejonie Ostrowi Mazowieckiej łączący Via Balticę (S61) z drogą ekspresową S8 Wrocław–Warszawa–Białystok. To właśnie on będzie jednym z największych skrzyżowań bezkolizyjnych na całej Via Baltice, co jest oczywiste, jako że w tym miejscu ruch tranzytowy z krajów bałtyckich będzie się łączył z siecią polskich autostrad i dróg ekspresowych prowadzących na zachód Europy.

Realizacja zadania przewidziana jest w systemie „projektuj i buduj”. W sumie zaplanowano na całość zadania 31 miesięcy przy wyłączeniu okresów zimowych w tracie budowy.

 

Źródło: MI

 

Podpisany kontrakt budowlany opiewa na 479,1 mln zł. Za te pieniądze powstanie 19,5 km drogi ekspresowej S61 w nawierzchni z betonu cementowego, na niej dwa węzły – wspomniany „Podborze” i węzeł „Komorowo” oraz przebudowane zostaną 3 kilometry istniejącej drogi ekspresowej S8, a także ok. 40 km dróg niższych kategorii .

 

Dane techniczne:

– przekrój drogi – 2×2

– szerokość pasa ruchu: 3,5 m

– szerokość pasów awaryjnych: 2,5 m

– szerokość pasa dzielącego: 5,0 m

– szerokość poboczy: minimum 0,75 m

– kategoria ruchu: KR6 i KR7

– ilość węzłów: 2

– obiekty inżynierskie: mosty – 4, wiadukty – 21, przejścia dla zwierząt – 6, pozostałe – 10

– ilość MOP-ów kategorii I (toaleta i parking): 2

 

Przetarg na odcinek „Podborze”–„Śniadowo” został ogłoszony w pod koniec kwietnia 2017 r. Wystartowało w nim 5 podmiotów gospodarczych. Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpił 28.11. 2017 r. – wybrano konsorcjum RUBAU Polska i Construcciones Rubau SA Hiszpania.

 

Obecnie na całej S61 realizowanej przez białostocki oddział GDDKiA pozostały do zamknięcia przetargów i podpisania umów (w ciągu najbliższych miesięcy) dwa odcinki:

– węzeł Śniadowo – węzeł Łomża Południe (zad. 2),

– węzeł Łomża Zachód – węzeł Kolno (zad. 4).

 

Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in