PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za 966 mln zł (netto) na modernizację linii Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów dla połączeń aglomeracyjnych.

Kolejowe podróże przez Kraków ułatwią 2 nowe przystanki: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień oraz 4 przebudowane: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Efekty prac PLK znacznie zwiększą dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską, np. przystanek Kraków Grzegórzki. Przystanki zapewnią pasażerom komfortową obsługę. Będą czytelnie oznakowane i wyposażone w wiaty, siedzenia oraz kompleksowy system informacji głosowej i wizualnej. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

 


Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wprowadzenie większej liczby pociągów w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym będzie możliwe dzięki budowie dodatkowej pary torów na odcinku Kraków Główny–Kraków Płaszów oraz dodatkowemu torowi między Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem. Powstanie 850-metrowa estakada na odcinku od ul. Kopernika do ul. Miodowej i 2 dodatkowe, 200-metrowe mosty na Wiśle. Inwestycja PLK obejmuje odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy–Rudzice o długości ok. 20 km. Ten fragment linii E30 wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej zmodernizuje konsorcjum składające się ze spółek Grupy STRABAG oraz firmy Krakowskie Zakłady Automatyki SA. Realizacja projektu potrwa do kwietnia 2021 r.

Na tej trasie będzie 56 zmodernizowanych obiektów, w tym 22 nowe. Sprawne przejazdy pociągów zapewni m.in. 50 km nowych torów i 200 rozjazdów. Nad bezpieczeństwem i dobrą organizacja ruchu czuwać będą dwa nowoczesne komputerowe lokalne centra sterowania.

Inwestycja PLK na trasie Kraków Główny Towarowy–Rudzice to nie tylko dobre zmiany dla kolei. Przedsięwzięcie w znacznym stopniu poprawi komunikację w mieście. Budowa 850 m estakady od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej to możliwość udostępnienia nowej przestrzeni publicznej w centrum Krakowa i poprawa estetyki.

Modernizacje wiaduktów usprawnią ruch drogowy, np. przebudowa wiaduktu na ul. Łokietka zapewni poszerzenie jezdni, dwukierunkowy ruch drogowy i nowe chodniki. Nowy obiekt na ul. Miodowej zapewni przejścia pod torami, oddzielenie ruchu kołowego od rowerowego i pieszego, poprawę bezpieczeństwa ruchu. Przebudowa mostu nad rzeką Serafa ul. Złocieniowa oznacza poszerzenie jezdni do 5 m i dwukierunkowy ruch drogowy, nowe chodniki, bezkolizyjne dojście na perony nowego przystanku Kraków Złocień.

Kolejowe inwestycje w Krakowie uwzględniają także zabytkowy charakter obiektów. Historyczny wiadukt nad ul. Grzegórzecką zyska nowe możliwości techniczne, lecz zachowany będzie jego wygląd.