Obwodnice Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów zostaną zrealizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030.

 

 

GDDKiA ogłosiła przetargi na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla realizacji obwodnic Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78. Łączna długość planowanych dróg wyniesie blisko 25 km.

 

Obwodnica Kroczyc

Przebiegać będzie po nowym śladzie jako droga główna ruchu przyspieszonego o długości ponad 9 km i przekroju jednojezdniowym, złożonym z dwóch pasów ruchu. Będzie omijać Kroczyce od strony południowo-wschodniej, a jej ślad będzie prowadzić po niezurbanizowanym terenie, na którym głównie znajdują się pola uprawne. Konstrukcja jej nawierzchni zostanie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 ton na oś. Powstaną na niej urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego: oświetlenie drogowe, oznakowanie obwodnicy i dróg z nią związanych, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe, ogrodzenie oraz urządzenia ochrony środowiska, takie jak zabezpieczenia przeciwhałasowe, przejście dla zwierząt, zbiorniki retencyjne.

 

Obwodnica Pradeł

Stanowić będzie kontynuację obwodnic Kroczyc, Szczekocin, Goleniów, Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78. Będzie biegła po nowym śladzie jako główna droga ruchu przyspieszonego o długości ponad 2 km i przekroju jednojezdniowym, złożonym z dwóch pasów ruchu. Zaplanowana jako północne obejście miejscowości Pradła, będzie prowadzić po niezurbanizowanym terenie, na którym w większości znajdują się pola uprawne. Konstrukcja jej nawierzchni zostanie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 ton na oś. W ramach tej inwestycji powstaną konieczne urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. oświetlenie drogowe, oznakowanie obwodnicy i dróg z nią związanych, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie, a także urządzenia ochrony środowiska, w tym zbiorniki retencyjne i zabezpieczenia przeciwhałasowe.

 

Obwodnica Szczekocin i Goleniów

To kontynuacja obwodnic Kroczyc, Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78. Przebiegać będzie po nowym śladzie, o długości ponad 13 km, jako droga główna ruchu przyspieszonego o przekroju jednojezdniowym, złożonym z dwóch pasów ruchu. Będzie omijać miejscowości Grabiec, Bonowice, Szczekociny i Goleniowy od północy, po niezurbanizowanym terenie z polami uprawnymi. Konstrukcja jej nawierzchni przystosowana zostanie do przenoszenia obciążenia 11,5 ton na oś. Będzie miała niezbędne urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, czyli oświetlenie drogowe, oznakowanie obwodnicy i dróg z nią związanych, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie, a także urządzenia ochrony środowiska, takie jak zabezpieczenia przeciwhałasowe czy zbiorniki retencyjne.

 

Przeczytaj też: Obwodnica Poręby i Zawiercia - umowa na budowę I etapu

Obwodnice Błaszek, Brzezin i Łowicza z programem inwestycji

 

 

Dla zadania „Budowa drogi krajowej nr 78 Siewierz–Szczekociny z obwodnicami miejscowości Poręba i Zawiercie, Kroczyce i Pradła oraz Szczekociny” Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.

Proces przygotowawczy, w tym wykonanie badań archeologicznych, koncepcji programowej, projektu budowlanego i projektu wykonawczego, ma być prowadzony w latach 2020–2023, natomiast realizacja inwestycji w latach 2023–202.

Dzięki przedsięwzięciu droga krajowa o długości prawie 230 km, rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską, przebiegająca przez województwa śląskie i świętokrzyskie aż do DK73 w Chmielniku, ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca.

 

Źródło: GDDKiA

 

Czytaj także: Rząd uruchamia program 100 obwodnic

Powstanie obwodnica Zamościa

Powstaną obwodnice Przemyśla, Nowej Dęby i Kolbuszowej