20 lutego w hotelu The Westin w Warszawie, z inicjatywy Executive Club, odbyła się X edycja konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo. Zwieńczeniem była uroczysta gala wręczenia „Diamentów Infrastruktury i Budownictwa”.

 

Laureaci „Diamentów Infrastruktury i Budownictwa”

 

Podczas konferencji uczestnicy mieli okazję wysłuchać czterech paneli dyskusyjnych oraz dwóch wystąpień gości specjalnych. Pierwsza z dyskusji dotyczyła nowych technologii oraz modernizacji infrastruktury kolejowej. Moderatorem panelu był dr inż. Andrzej Massel – zastępca Dyrektora ds. Studiów i Projektów Badawczych, Instytut Kolejnictwa. Rozmówcy podkreślali m.in. wagę programu modernizacji infrastruktury kolejowej do 2023 r. szacowanego na niespełna 50 mld zł. Dzięki niemu już teraz zwiększył się tabor w PKP Intercity, sukcesywnie odnawiane są stacje kolejowe, a sam przewoźnik w 2018 r. przewiózł ponad 46 mln ludzi, co oznacza wzrost o 80% względem poprzedniego roku. Kolejnym tematem był rozwój infrastruktury kolejowej na trasach pociągów towarowych obsługujących porty w Gdyni, Gdańsku oraz Świnoujściu. Istotnymi tematami poruszonymi jeszcze w tym bloku tematycznym było cyberbezpieczeństwo i wykorzystywanie ogromnych ilości danych, a także kwestie ubezpieczania zaplanowanych inwestycji.

 

Następnie przyszedł czas na wystąpienie gościa specjalnego – Geoffa Haleya, Global Executive Chairman, IPFA. Prelegent przedstawił i opisał kraje, które można nazwać wzorowymi, jeśli chodzi o realizację kontraktów budowlanych: od etapu ich negocjacji po realizację. Można wśród nich wymienić: Kanadę, Australię, USA i Wielką Brytanię. Jako kluczowe elementy modelowej współpracy mówca wymienił m.in. ograniczoną biurokrację, dobrze oszacowane kontrakty i brak możliwości ich znacznego negocjowania, a także rozwiniętą współpracę pomiędzy podmiotami prywatnymi i publicznymi. Jako zagrożenie dla projektów budowlanych gość specjalny wskazał sprzeczne interesy politycznych frakcji.

 

Uczestnicy debaty podczas konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo

 

Czytaj też: 4,5 mld zł unijnego wsparcia na inwestycje transportowe

 

Drugi panel dyskusyjny skupiał się na nowych wyzwaniach dla infrastruktury drogowej, a moderował go Włodzimierz Szymczak – były prezydent Europejskiej Rady Inżynierów Budownictwa (ECCE). Już na samym początku wywiązała się ciekawa dyskusja dotycząca waloryzacji kontraktów wstecz – czy to jest w ogóle możliwe i na jakich zasadach. Łukasz Marcinkiewicz – dyrektor generalny LH Engineering zwrócił uwagę, że sytuację w budownictwie infrastrukturalnym w Polsce cechuje niepewność z minimalną dozą optymizmu. Na niepewność składają się elementy: kwestie finansowe, czyli rentowna realizacja kontraktów, fluktuacje samego rynku infrastrukturalnego, który nie jest stabilny, oraz brak planów strategicznych na to, co stanie się po perspektywie unijnej, czyli po 2023 r. Minimalną dozą optymizmu według panelisty jest fakt, że w Polsce wciąż jest duże zapotrzebowanie w obszarze infrastruktury. Kolejnymi poruszonymi tematami były m.in. sposoby rozliczania kontraktów, kary umowne, stawka minimalna w umowach na zlecenie oraz ubezpieczenie kontraktów budowlanych.

 

Trzeci panel dyskusyjny dotyczył szans i zagrożeń w rozwoju polskiej infrastruktury. Moderatorem tego bloku tematycznego był prof. Eugeniusz Koda – dziekan Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego. Pierwszym z poruszonych tematów było partnerstwo publiczno-prywatne jako jeden ze sposobów finansowania inwestycji, alternatywny wobec inwestycji UE. Paneliści zwrócili uwagę na to, że w tym rozwiązaniu kluczowe jest właściwe podzielenie ryzyka pomiędzy partnerów oraz ciągły dialog między nimi. Za bardzo dobry krok i szansę uznano nowe prawo zamówień publicznych. Jako istotne wyzwania natomiast wskazano rosnący koszt siły roboczej, która rok do roku wzrosła o 20–30% oraz braki w wykwalifikowanej kadrze. Na koniec jako zagrożenie paneliści wskazali coraz częstsze problemy finansowe firm budowlanych, co może skutkować trudnościami z uzyskaniem ubezpieczeń kontraktów.

Włodzimierza Szymczaka natomiast w swojej prezentacji odniósł się do wyzwań, jakie stoją przez branżą budowlaną. Przytoczył 17 strategicznych celów zrównoważonego rozwoju, z których 7 bezpośrednio dotyczy inżynierów budownictwa. Wśród globalnych wyzwań wymienił: dynamiczny wzrost populacji, niepohamowany rozrost miast, zmiany klimatyczne, degradację środowiska naturalnego, nadmierną eksploatację zasobów naturalnych czy też digitalizację.

 

Włodzimierz Szymczak

 

Ostatni panel poświęcony był innowacjom w budownictwie, a moderował go Jan Styliński – prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, który we wprowadzeniu przytoczył raport dotyczący branży budownictwa, z którego wynika, że jest to najmniej zdigitalizowany sektor gospodarki. Innowacjami, dzięki którym budownictwo ma szanse się rozwinąć, są rozszerzona rzeczywistość i oprogramowania dla budownictwa oraz systemy zarządzania danymi. Istotną kwestią, która będzie miała wpływ na zwiększenie efektywności i produktywności firm budowanych będzie BIM, gdyż stanowi to podłoże do dalszej cyfryzacji realizowanych projektów budowlanych. Prelegenci przekonywali, że innowacyjność w branży nie powinna się sprowadzać wyłącznie do BIM, ale i do digitalizacji wszystkich łańcuchów procesowych, zarówno na etapie pozyskiwania lub przygotowywania oferty, jak i na etapie samych prac. W szczególności opłaca się to w obszarach, gdzie popełnia się najwięcej błędów. Eksperci wspólnie wyróżnili kluczowe kierunki wdrażania innowacji, które będą miały wpływ na rynek budowlany i nieruchomości, wśród nich zastosowanie sztucznej inteligencji, dronów oraz robotyzacja.

 

Polecamy także: O produktywności w budownictwie i standaryzacji obiektów budowlanych

 

Na wieczornej gali rozdano „Diamenty Infrastruktury i Budownictwa”, czyli statuetki dla przedsiębiorstw i osób, którzy swoimi niekonwencjonalnymi i innowacyjnymi działaniami wyróżniają się na tle branży. W Kapitule Konkursu zasiadał m.in. Zbigniew Kledyński - prezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. W tym roku wręczono 16 statuetek w 8 kategoriach:

  • Realizacja Roku – Budownictwo kubaturowe: Hochtief Polska – Centrum Praskie Koneser, Warszawa; wyróżnienie: Warbud SA – Hotel Europejski, Warszawa
  • Realizacja Roku – Infrastruktura drogowa: Metrostav SA – Most na Wyspie Sobieszewskiej w Gdańsku; wyróżnienie: Eurovia Polska SA – Droga ekspresowa S3 na odcinku Legnica–Bolków
  • Realizacja Roku – Infrastruktura kolejowa: konsorcjum firm Budimex SA, STRABAG i ZUE SA – Modernizacja linii kolejowej nr 20 w Warszawie (Małej Linii Obwodowej Warszawy)
  • Spółka Budowlana Roku: F.B.I. TASBUD SA
  • Lider Technologii: Kajima Poland
  • Lider Bezpieczeństwa: Polimex-Mostostal SA; wyróżnienie: PERI Polska
  • Lider Zrównoważonego Rozwoju: Lafarge Cement SA
  • Doradca Roku: Jara Drapała & Partners; wyróżnienie: EIB SA
  • Podmiot Finansujący Roku: PKO Bank Polski SA; wyróżnienie: KUKE SA
  • Osobowość Branży: Piotr Kledzik, prezes Zarządu PORR SA

 

Przeczytaj także: 36 mld zł na wsparcie dróg samorządowych