Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

System rusztowań roboczych Modul

Artykuł sponsorowany

12.05.2014

W 2013 r. firma Doka uzupełniła portfolio produktów o nowy system modułowego rusztowania roboczego. Modul, bo taka jest jego nazwa, może być używany jako rusztowanie fasadowe lub konstrukcja wsporcza. Poza tym jest prosty w montażu i daje możliwość dostosowania do obrysu i różnej wysokości budowli.

System rusztowań roboczych Modul składa się z niewielu elementów. Głównymi są: stojaki (2 i 3 m), rygle (0,73 i 1,40 m), pomosty, stężenia, bortnice i regulowane stopki. Głównym elementem systemu jest węzeł modułowy Alfix. Węzły rozmieszczone są na stojakach co 50 cm, co daje możliwość montażu elementów na ośmiu wysokościach i we wszystkich kierunkach, a także pozwala na umieszczenie poziomów roboczych na wymaganej wysokości. W węźle znajduje się stalowa, ażurowa płytka z czterema otworami do montażu rygli pod kątem prostym i czterema większymi do montażu elementów ukośnych lub rygli, które należy ustawić pod odpowiednim kątem.

 

Fot. 1 Punkty oparcia rusztowania zbrojarskiego wykonuje się z rur połączonych ze stojakami za pomocą złączy krzyżowych

 

Montaż jest łatwy i nie wymaga wielu czynności. Do połączenia rygla ze stojakiem wybrano rozwiązanie klinowe. Kliny zapewniają pewne i sztywne połączenie elementów oraz eliminują konieczność budowy rusztowania łączonego obejmami, a co za tym idzie skracają czas montażu. Połączenie uzyskuje się już w chwili ręcznego wsunięcia klina w otwór. Następnie, dzięki kilku uderzeniom 500-gramowego młotka, klin można wbić do oporu. Głowica rygla zostaje dociśnięta do rury stojaka nad i pod płytką, dzięki czemu uzyskuje się odpowiednio sztywne połączenie pod stałym kątem. Kolejnym etapem jest zamocowanie pomostów i bortnic. Bortnica jest obowiązkową częścią składową barierki bocznej. Barierka, oprócz bortnicy, powinna składać się z rygli wzdłużnych zamocowanych na zewnętrznych stojakach na wysokościach 0,50 m i 1,0 m nad pomostem. Bortnica w systemie Modul jest tak skonstruowana, że można ją zamontować zarówno przy pomostach systemowych z zawiesiem „U”, jak i pomostach opieranych na rurach. W drugim przypadku bortnice obraca się „do góry nogami”.

 

Fot. 2 Przykładowa schodnia zbudowana z elementów systemu Modul

 

Bortnice systemu Modul w kierunku wzdłużnym montuje się klinami rygla pomostu, a w kierunku poprzecznym klinami rygla wzdłużnego. W narożniku bortnice krzyżują się dzięki specjalnym nacięciom wykonanym w zaczepach. Po założeniu pomostów należy zamontować zabezpieczenie. Element blokuje się poprzez obrócenie do oporu bolców w kształcie litery T. Rygle pomostu są dostępne w różnych długościach. Ich głównym zadaniem jest podparcie pomostów systemowych. System może być ustawiany nawet przez jedną osobę. Przy montażu, demontażu i przebudowie zalecane jest stosowanie uprzęży ochronnej, barierki wyprzedzającej lub obu tych rozwiązań jednocześnie. Elementy systemu Modul mogą być także wykorzystane do budowy schodni o powierzchni podstawy 3,07 x 1,40 m, którą w całości można przenosić za pomocą żurawia. Dopuszczalne obciążenie biegu schodowego wynosi 2 kN/m2. Rusztowanie, w zależności od szerokości podparcia, może osiągać maksymalną nośność 15,7 kN przy wysokości 10,54 m. System został zaprezentowany po raz pierwszy na tegorocznych targach Bauma. Prostota montażu, tempo pracy oraz jakość systemu i bezpieczeństwo wykonywanych z nim prac zostały bardzo pozytywnie ocenione przez firmy wykonawcze.

 

Doka Polska Sp. z o.o.

ul. Bankowa 32, Zielonka, Polska

tel. +48 771 08 00, fax +48 771 08 01

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil na Google+